Île-de-France

Párizs mellett, Île-de-France-ban, Párizstól kicsit délre élek. A blog itteni életemről, utazásaimról, Franciaországról, de leginkább annak közepéről fog szólni.

Erre jártam

<

Hozzászólások

Címkék

19. század (1) afgán (1) aix en provence (1) albérlet (4) albert (1) albert kahn (1) aldebaran (1) alexandre (1) algírok (1) állatkert (1) amboise (3) ambopise (1) amiens (2) ampere (1) andernech (1) angers (1) anglia (13) antik (1) antikvitás (1) antoinette (1) antony (1) apátság (2) apokalipszis (1) apolló (1) aquitania (4) arch (1) archeológia (1) arc de triomphe (1) aréna (1) arena (1) arles (2) armstrong (1) arromanches (1) asterix (1) atomium (1) augsburg (1) august (1) augustus (1) ausztria (4) autó (1) autóbaleset (2) autópálya (1) auvers (2) avantgarde (1) avebury (1) avignon (1) azay le rideau (1) azincourt (1) ázsia (1) babaház (1) baden (1) balaton (1) baleset (1) balogh (1) baloldal (1) balzac (4) barbecue (1) barbizon (2) barcelona (2) barlang (3) barnaby (1) basel (1) bastille (3) baszkföld (1) bataille (1) bath (1) bayeaux tapestry (1) bayeux (2) bazoches (1) beauregard (1) beauvais (1) beethoven (1) béke (1) belgium (2) benjamin (1) bercy (1) bern (1) beynac (1) biarritz (1) bicikli (4) bigalle (1) big ben (1) bikaviadal (1) biron (1) blackwell (1) blois (2) bodeni tó (1) body (1) bois de boulogne (1) bonn (1) bor (1) bordeaux (2) bougival (1) bougon (1) boulder (1) boule (1) boulogne (1) bourget (1) bozen (1) break (1) breteuil (2) bridge (1) brie (1) brieve (1) brissac (1) brüsszel (1) buckingham (1) buddhizmus (1) bunker (1) bures (1) bures sur yvette (2) burgundia (1) buridan (1) bürokrácia (1) bűvészet (1) caen (1) cafe (1) cahmps du march (1) calais (3) calvados (1) cambridge (1) cannes (2) canterbury (2) cap (1) carnac (1) carnap (1) cavendish (1) cawl (1) cernuschi (1) cesane (1) chaalis (1) chambord (2) champagne (1) champs (2) champs elysees (1) chanteloup (1) chantilly (2) charleville (1) chartres (1) chateau (6) chateaubriand (1) chateau thierry (1) chatelette (1) chatenay malabry (1) chaumont (1) chenonceau (2) chenonceaux (1) cheverny (1) chevreuse (2) chinon (1) chopin (1) circus (1) citadella (1) citroen (1) clermont ferrand (1) clos (1) cnrs (1) college (1) colmar (1) combray (1) compiegne (1) comte (2) conciergerie (2) concorde (3) condé (1) contador (1) cordeliers (1) cork (1) cornwall (1) cotterets (1) coubertin (1) countryside (1) courances (1) courson (1) couvertoriade (1) crecy (1) csaba (1) csata (2) csoki (1) cukkini (1) cyclop (2) cyrano (4) dachau (1) dali (1) dampierre (2) danton (1) dartmoor (1) dartmorr (1) darwin (1) debussy (1) deep purple (1) defense (2) delacroix (1) descartes (2) detektálása (1) deux (1) de sade (1) diadalív (3) diderot (2) dijon (1) dolmen (2) dordogne (2) dorsay (1) doue la fontaine (1) dourdan (1) dover (2) down (1) downing (1) drago (1) drake (1) dublin (1) dumas (3) duna forrás (1) dunkerque (1) dupin (1) ecouen (1) éden (1) édeskömény (2) eglise (1) egyetem (1) eiffel (2) eiffel torony (1) elseje (1) első világháború (1) elysees (3) ep (1) erdő (2) eresis (1) ermenonville (1) érzések (1) essone (1) étel (2) etióp (1) etoile (2) etretat (2) étterem (2) etudiante (1) eu (2) európa (1) fallenfest (1) falu (1) falzett (1) fanfan (1) fecamp (1) feiburg (1) fekete erdő (2) felvonulás (1) ferenc (2) ferte milon (1) festészet (1) festmények (1) fésüskagyló (1) fesztivál (1) fleur (1) fleville (1) foch (1) fontainebleau (4) fontevraud (1) ford (1) forddal nyaralok (11) forradalom (1) fort (2) fort boyard (1) fouauet (1) frabciaország (1) francia (5) franciaország (130) franciszág (1) francois (1) franiaország (1) frankfurt (1) franklin (1) frehel (1) freiburg (1) fürdő (1) gaillard (1) galéria (2) galériák (1) galway (1) gambetta (1) gare de lest (1) gaudi (1) gejzír (1) genf (1) geocaching (6) gépi tanulás (1) gherkin (2) gien (2) gif (2) giverny (2) globe (1) go (3) goethe (1) gombászás (1) gördeszka (1) görkorcsolya (1) görkori (1) grande (1) grimbergen (1) guarande (1) guimet (1) györgy (1) hadtörténeti (1) hall (1) hamurappi (1) handel (1) hang (1) harcsa (1) hastings (1) házibuli (1) heidelberg (1) héja (1) hendrix (1) henner (1) henrik (1) hermann hesse (1) heurt (1) híd (1) hindu (1) (3) holbach (1) homok (1) homoszexuális (1) hugo (2) humanite (1) hyde (2) if (1) illiers (1) impresszionizmus (3) innsbruck (1) intersí (1) invalidusok (1) írország (2) jackson (1) jakobinus (1) janzenizmus (1) japán (2) jaques (1) jardin du luxembourg (1) játék (1) javítás (1) josephine (1) jules (1) július 14 (1) kagyló (1) kampány (1) kápolna (1) karnevál (1) kastély (13) katakombák (1) katedrális (1) kazamata (1) kelták (2) kensington (1) kert (3) kiállítás (1) kínai (1) király (1) királysírok (1) klub (3) koblenz (1) komp (1) könyv (1) korona (1) középkor (1) krémleves (1) krumpli (1) kumato (1) kutatás (1) lac du barrage grandval (1) lafayette (1) lajos (5) lance (1) lands end (1) langeais (1) latte (1) lausanne (1) la fontaine (1) la manche (2) la rochelle (1) la turbie (1) leonardo da vinci (2) le bourget (1) le braun (1) le mans (1) le marais (1) le notre (1) le riveau (1) lichtenstein (1) limerick (1) limsi (3) lin (1) linz (2) locke (1) loire (3) london (3) louvre (2) lovak (1) lri (2) luce (1) lucerne (1) luneville (1) lutece (2) luxemburg (1) luynes (1) luzern (1) madeleine (2) magots (1) magyarország (3) mainz (1) maisons laffitte (1) május (1) mandir (1) mandulakagyló (1) marais (2) maraton (1) marcel (1) marie (1) márki (1) marly (2) marmolada (1) marriott (1) mars (1) marseille (1) masions laffitte (1) massy (2) mecset (2) meleg (1) melegfelvonulás (1) menhir (1) meran (1) merano (1) meridián (1) mérő (1) metallica (1) metronóm (1) metz (1) meudon (1) millau (2) milly (1) milly-la-foret (1) mily-la-foret (1) minack (1) mini európa (1) mogo (2) molay (1) monaco (1) mondsee (1) monet (2) monmartre (1) monnet (1) montargis (1) montelimar (1) montesquieu (1) monte carlo (1) montgolfier (1) montmartre (2) montparnasse (1) montreaux (1) montsoreau (1) mont saint michel (1) monument (1) moreau (1) morvan (1) moussais (1) műhold (1) münchen (1) musee (2) musee moyen age (1) mutatványosok (1) múzeum (7) nancy (2) nantes (2) napoleon (5) napóleon (1) navacelles (2) negyed (1) németország (9) neptun (1) neuchatel (1) neuschwanstein (1) nevers (1) nimes (1) noire (1) normandia (2) normann (1) notre dame (3) nürnberg (2) nyelvlecke (1) nyelvtanulás (1) olaszország (3) omaha beach (1) opera (1) orange (1) orangerie (1) óriás (1) óriásharcsa (1) orleans (2) orsay (3) ötzi (1) oxford (2) paela (1) pál (1) palais royal (1) palaseau (1) pálma (1) pantomim (1) paprika (1) parade (1) paradicsom (1) parc (1) parc citroen (1) paris (1) párizs (53) park (4) parlament (1) partraszállás (2) pascal (2) passau (2) passy (1) pasta (1) pegasus (1) pellegrino (1) percebe (1) pere lachaise (1) pernod (1) petanue (1) petit palais (1) picasso (1) piccadilly (1) pierrefonds (2) plage (1) plaza (1) plázs (1) plymouth (1) poitiersi (1) pokolgép (1) polip (1) pompadour (2) pompidou (3) póni (1) pont du gard (1) porthcurno (1) port royal des champs (1) pride (1) procope (1) project (1) proust (1) provins (1) puy saint vincent (1) quai de branly (1) quartier latin (1) rabelais (1) racin (2) racine (2) rajna (1) reading (1) recept (2) regensburg (2) reims (1) remy (1) renault (1) rendőrség (1) reneszánsz (1) rennes (1) repülőgép (1) rimbaud (1) robespiere (1) robot (1) robotics (1) rochester (1) rodin (2) roland garros (1) rómaiak (1) romantika (1) roquefort (1) rostand (1) rouen (2) rousseau (2) royal (1) rózsa vonal (1) rueil malmaison (1) sache (1) saclay (1) sagrada familia (1) saint chapelle (1) saint cloud (1) saint denis (1) saint germain en laye (2) saint hyppolite du fort (1) saint jean beauregard (1) saint laurent le minier (1) saint malo (1) saint michael (1) saint nazaire (1) saint tropez (1) salem (1) sarkozy (1) saumur (1) sceaux (2) schaffhausen (1) schloss ambras (1) selyem (1) seully (1) sevres (1) shakespeare (1) shakespeare and company (2) shogi (1) sívakáció (1) snowboard (2) soleil (1) sólepárlás (1) sophie marceau (3) sorbone (1) sorbonne (1) southwark (1) spanyolország (3) stonehenge (2) strasbourg (2) strassburg (1) street (1) sully (1) svájc (3) svm (1) swaminarayan (1) szabadság (1) szafari (1) szent johanna (1) szerelem (1) sziget (1) szilveszter (1) színház (1) szinkrotron (1) szobor (1) szökőkűt (1) szökőkutak (1) szónok (1) sztrájk (1) tangó (1) társasozás (1) tavistock (1) tél (1) templom (1) tenger (1) tengeri sün (1) tengerpart (1) terror (1) tészta (1) thiepval (1) thoiry (1) todt (1) tolvaj (1) tor (2) torony (1) torreádor (1) total (1) toulon (1) touluse lautrec (1) tour (1) tourelles (1) tours (5) tour de france (2) tower (2) trianon (2) trier (1) trinity (2) trockista (1) tübingen (1) tudomány (1) tuileriák (3) tumulus (1) tüntetés (1) turgenyev (1) tűzijátek (1) újév (1) ulis (1) ulm (1) űrhajó (1) ussis (1) utcai (1) üvegtigris (1) vadászrepülő (1) vaduz (1) választások (2) valencay (1) valencia (1) van gogh (3) vár (1) varennes (1) vaux le vicomte (1) velib (1) vendome (2) verdun (1) verlaine (1) verne (1) vernon (1) vernonnet (1) versailles (5) verseny (2) vichy (1) victor (2) viktor (1) világháború (1) villandry (1) villers (1) vincennes (3) vincent van gogh (1) virty (1) vitre (1) vízesés (1) voltaire (2) vosges (2) waterloo (1) wellington (1) westmister (1) windsor (2) wittgenstein (1) woodhenge (1) woody allen (1) zene (1) zenészek (1) zsidó (1) Címkefelhő

Linkblog

2012.11.07. 01:07 Brendel Mátyás

Dordogne: a cro-magnoni embertől az iron maidenig

Gaume7.jpg

Jó okom volt Les Eyzies-de-Tayac-ban éjszakázni, ugyanis egy dolgot megnéztem előre Interneten, mégpedig azt, hogy tulajdonképpen eredeti barlangrajz egyetlen egy helyen van Franciaországban, mégpedig a Font de Gaume barlangban, ahova nagyon nehéz bejutni. Lehet hónapokkal előtte jelentkezni, ezt már elpasszoltam, vagy pedig korán odamenni, de olyan korán, hogy órákkal nyitás előtt. Ezért aztán nagyon fegyelmezetten oda is mentem nem sokkal hét után.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

A szervezettségem abban állt, hogy például ott reggeliztem és vittem a műanyag plédem és könyvet. A reggeli kicsit baszk volt, kecskesajt meg olyan véres disznósajt, amelyet Németországból ismerek. Sokan csak odamentek, és unatkoztam vagy egy órán át. Mondjuk általában persze beszélgettek, félig oda is figyeltem az amerikaiak beszélgetésére, akik pár napos váltogatással beutazták fél Európát

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Az biztosnak látszott, hogy bejutok, mert csak pár ember volt előttem. Bár akkor meglepődtem, amikor kiderült, vannak, akik több embernek vesznek jegyet. De a végén szerencsém lett, mert ráadásul azonnal, az első turnussal is bejutottam. Szóval azonnal mehettem fel a barlangba, amely a nagy, visszahajló sziklában, kicsit arrébb van.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Egy - hogy úgy mondjam - testes idegenvezetőnőt kaptunk. A barlangban persze nem lehetett fényképezni. A szokásos mészkő barlangokhoz képest kicsit furcsa volt, mert a bejáratnál valahogy nagyon steril volt a szikla jellege, a bejárat egy hosszú alagút volt, a barlang pedig nagyrészt óriási résekből állt sziklák között.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

A barlangrajzok meg hát tényleg érdekesek. A cro-magnoni ember lejött ide, ahol állítólag nem is lakott, mert odafönt lakott, a sziklák védelmében, de nem a föld alatt. És akkor iderajzolták ezeket a bölényeket, és nem is tudják egész pontosan, hogy valami mágia miatt, vagy csak művészeti motivációból. Mindenesetre, ha például művészeti inspirációból, akkor nagy dolog, hogy ezek az őseink ilyen körülmények között végül is erre szenteltek ennyi időt. Hogy egy ekkora vállalkozásba kezdtek. Hogy talán az Univerzum, de legalábbis a Föld történetében egy lény először valami egészen mást adott élete értelmének, mint ami szimplán az evolúcióból jönne. Persze a másik lehetőség, hogy csak simán több vadat akartak elejteni, és varázsolni akartak, ami ehhez képest roppant hülyén hangzik.:)

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Eyzies-ben nem maradtam soká, pedig ahogy már utaltam rá, van ott még vagy két múzeum a cro-magnoni emberről. Inkább mentem Montignac-ba, Itt van a Lascaux barlang, ahol szintén barlangrajzok vannak.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Útközben ezer dolog lenne még, és minden kereszteződésben mindegyik irányban található valami látnivaló. Például a Chateau de Losse, csak hát ide nem kastélyozni jöttem. Aranyos kis kastélynak tűnt, de igazán nem volt rá időm. Menni kellett Montignacba.

Aki figyelt, az esetleg azt hiheti, hogy ellent mondok magamnak, de nem, ugyanis Lascaux-t nem lehet megnézni, ellenben van egy Lascaux II, amely az eredeti barlangnak pontos másolata.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Montignac-ban kell jegyet venni, és utána még volt egy kis időm. Előbb sétáltam a városban, majd arra gondoltam, hogy eszek valami helyi dolgot, de aztán az lett belőle, hogy egy sima crepes-t ettem a híd feletti étteremben. Itt elég lassan szolgáltak ki, úgyhogy a végén én mentem a pulthoz fizetni, mert rohanni kellett a Lascaux-hoz. A GPS meg éppen rosszalkodott, viszont a táblák alapján eltaláltam oda. Éppen az utolsó percben érkeztem.

lascaux-ii-ouvre-ses-portes-au-publiclascauxii-.jpg

Itt sem lehetett fényképezni, a szerzői jogok miatt. A Lascaux sokkal tágasabb barlang, nagyobb rajzokkal, de ott motoszkál az ember fejében, hogy ez csak egy másolat. Kicsit rövid is volt a látogatás, mert csak a fő termek vannak lemásolva. Érdekes volt a látogatás, és hasonló a Font de Gaume-hoz, csak az sokkal romantikusabb volt. Egyébként nem verik nagydobra, de az eredeti Lascaux ott van pár méterre, és meg is lehet találni. Mondjuk sok értelme nincs, mert, körül van kerítve, és hát egy lezárt, körül kerített barlang nem egy nagy látvány.

Lascaux.jpg

Lascaux után el akartam menni Rocamadourba, amelyet még a tavalyi, Cote d'Azure utazásomon néztem ki valami brossurából. De akkor ugye elmaradt. Hát most is. Mert mire odaértem volna, éppen bezárt volna minden, és persze oda lehet menni csak megnézni a sziklavárost, de ha csak szikára épült egyedi faluról van szó, az van itt is. Olyannyia van, hogy a következő célom pont valami ilyesmi lesz.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

A La Maison Forte de Reignac-ot is brossurából néztem ki, ez tűnt a legérdekesebbnek, ha csak egy dolgot választhattam ki a maradék időre. Reignac Eyziers felé volt, ami így kicsit irracionálisnak tűnt, de azért ezt a napot ilyen sorrendben kellett csinálni.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Útközben megint elhaladtam a Chateau de Losse mellett,de most a folyó másik partján, és innen abszolút lenyűgözőnek tűnt. Ahogy említettem már, ezer dolog van itt, amiért érdemes még visszatérni.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Reignac azért érdekes, mert egy aranyos kis erődféleség, amely egy sziklába van vájva, és időtlen idők óta lakott. A kiállítás a cro magnoni embertől indult, és hamarosan egy középkori kis kastély berendezését láthattam. Az érdekesség persze a sziklába vájt lakások elrendezése volt. Hamarosan feljutottam a legfelsőbb szintekre, ahonnan jó kilátás volt, bár sajnos szemben, a Vezere-n túl éppen nem volt semmi.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Érdekesnek találtam egy szobát, ahol "Reignac kecskebakja" lakott. Valami olyasmiről lehet szó, hogy egy középkori elfajzott nemes lehetett, aki az első éjszaka jogát komolyan vette, mivel elég kéjsóvár lehetett. És eme jog, illetve kéjsóvárság miatt csábított vagy akár erőszakolt meg fiatal lányokat. Emiatt tartották itt, félig ugyan elismerve jogát, de mégis próbálva megoldani a helyzetet. Mintegy, "ha nem kerül egy lány a szeme elé, akkor nem lesz gond". Én ezt vettem ki a dokumentumokból. Az egész azért érdekes, mert az első éjszaka jogát történészek mostanában felvilágosodásbeli túlzásnak szokták mondani, ez viszont ez ellen szól.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Volt még egy kiállítás középkori kínzóeszközökről, és ez tényleg egy nagy gyűjtemény volt. Alaposan összeszedték az egészet. Olyanokat tudhattunk meg, hogy például mi is az az iron maiden. Merthogy jó, egy heavy metal együttes, de honnan vették a nevüket? Hát egy középkori kínzóeszközről. Láthattam erényövet is, bár történészek erről is azt mondják, felvilágosodás kori túlzás. De mondjuk láttam valami vaginális feszítőeszközt, aminek a nevét se tudnám magyarul megmondani, és rosszabb, mint az erényöv. Egy könyv alapján készült a kiállítás, amely azonban angol és olasz volt, és nem francia, és annyira nem informatív. Tulajdonképpen a kiállított tárgyak voltak szépen lefényképezve benne, de sokkal több leírás nem volt, mint a kiállításon. Ezért ezt nem vettem meg, hanem helyette egy másik könyvet az inkvizícióról.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Egész nap nagyon meleg volt, és a Vezere partján voltam, ezért hazaindulás előtt még fürödtem egyet. A Vezere itt sekély, de szép, tiszta, tele van hínárral, mint a Dordogne, csak még sekélyebb. Inkább csak lábat mosni lehet benne.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

De nagyon jól éreztem magam a szép folyónál, ahogy kezdett vége lenni a napnak, és az egész utazásnak. Elég élményt gyűjtöttem, elég pénzt adtam ki, ideje volt hazamenni. Még ugyan simán maradhattam volna még egy napra, de másnap csak még több pénzt költöttem volna, és hasonló dolgokat nézhettem volna meg. Sok apróságot, de egyik sem olyan fontos, hogy ne hagyhassam ki. Ahogy többször mondtam, már elhatároztam, egyszer még ide visszatérek,

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Éjszaka folyamán simán haza tudok érni, úgy terveztem. Megálltam Limoges-ban egy éjszakai sétára. Sok mindent nem láttam, csak a Pavillon du Verdurier vásárcsarnok tűnt igazén érdekesnek. Persze éjjel azzal sem tud sokat kezdeni az ember. Nem baj, inkább csak frissítő sétának szántam Limoges-t mert eléggé álmos voltam.

[Image]
Származási hely: 2012.09.09.aquitaine-dordogne

Hasonlóan bementem Chateauroux-ba, de itt még annyira sem láttam semmit. Kifelé menet, Deols tűnt érdekesebbnek. Itt is sétálgattam egy kicsit, de aztán arra gondoltam, inkább alszok. Veszélyesen álmos voltam.

A dolog aztán abba torkollott, hogy csak másnap este értem haza, de ez már egy új bejegyzés lesz.

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország barlang aquitania dordogne


A bejegyzés trackback címe:

https://ile-de-france.blog.hu/api/trackback/id/tr324894206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása