Île-de-France

Párizs mellett, Île-de-France-ban, Párizstól kicsit délre élek. A blog itteni életemről, utazásaimról, Franciaországról, de leginkább annak közepéről fog szólni.

Erre jártam

<

Hozzászólások

Címkék

19. század (1) afgán (1) aix en provence (1) albérlet (4) albert (1) albert kahn (1) aldebaran (1) alexandre (1) algírok (1) állatkert (1) amboise (3) ambopise (1) amiens (2) ampere (1) andernech (1) angers (1) anglia (13) antik (1) antikvitás (1) antoinette (1) antony (1) apátság (2) apokalipszis (1) apolló (1) aquitania (4) arch (1) archeológia (1) arc de triomphe (1) arena (1) aréna (1) arles (2) armstrong (1) arromanches (1) asterix (1) atomium (1) augsburg (1) august (1) augustus (1) ausztria (4) autó (1) autóbaleset (2) autópálya (1) auvers (2) avantgarde (1) avebury (1) avignon (1) azay le rideau (1) azincourt (1) ázsia (1) babaház (1) baden (1) balaton (1) baleset (1) balogh (1) baloldal (1) balzac (4) barbecue (1) barbizon (2) barcelona (2) barlang (3) barnaby (1) basel (1) bastille (3) baszkföld (1) bataille (1) bath (1) bayeaux tapestry (1) bayeux (2) bazoches (1) beauregard (1) beauvais (1) beethoven (1) béke (1) belgium (2) benjamin (1) bercy (1) bern (1) beynac (1) biarritz (1) bicikli (4) bigalle (1) big ben (1) bikaviadal (1) biron (1) blackwell (1) blois (2) bodeni tó (1) body (1) bois de boulogne (1) bonn (1) bor (1) bordeaux (2) bougival (1) bougon (1) boulder (1) boule (1) boulogne (1) bourget (1) bozen (1) break (1) breteuil (2) bridge (1) brie (1) brieve (1) brissac (1) brüsszel (1) buckingham (1) buddhizmus (1) bunker (1) bures (1) bures sur yvette (2) burgundia (1) buridan (1) bürokrácia (1) bűvészet (1) caen (1) cafe (1) cahmps du march (1) calais (3) calvados (1) cambridge (1) cannes (2) canterbury (2) cap (1) carnac (1) carnap (1) cavendish (1) cawl (1) cernuschi (1) cesane (1) chaalis (1) chambord (2) champagne (1) champs (2) champs elysees (1) chanteloup (1) chantilly (2) charleville (1) chartres (1) chateau (6) chateaubriand (1) chateau thierry (1) chatelette (1) chatenay malabry (1) chaumont (1) chenonceau (2) chenonceaux (1) cheverny (1) chevreuse (2) chinon (1) chopin (1) circus (1) citadella (1) citroen (1) clermont ferrand (1) clos (1) cnrs (1) college (1) colmar (1) combray (1) compiegne (1) comte (2) conciergerie (2) concorde (3) condé (1) contador (1) cordeliers (1) cork (1) cornwall (1) cotterets (1) coubertin (1) countryside (1) courances (1) courson (1) couvertoriade (1) crecy (1) csaba (1) csata (2) csoki (1) cukkini (1) cyclop (2) cyrano (4) dachau (1) dali (1) dampierre (2) danton (1) dartmoor (1) dartmorr (1) darwin (1) debussy (1) deep purple (1) defense (2) delacroix (1) descartes (2) detektálása (1) deux (1) de sade (1) diadalív (3) diderot (2) dijon (1) dolmen (2) dordogne (2) dorsay (1) doue la fontaine (1) dourdan (1) dover (2) down (1) downing (1) drago (1) drake (1) dublin (1) dumas (3) duna forrás (1) dunkerque (1) dupin (1) ecouen (1) éden (1) édeskömény (2) eglise (1) egyetem (1) eiffel (2) eiffel torony (1) elseje (1) első világháború (1) elysees (3) ep (1) erdő (2) eresis (1) ermenonville (1) érzések (1) essone (1) étel (2) etióp (1) etoile (2) etretat (2) étterem (2) etudiante (1) eu (2) európa (1) fallenfest (1) falu (1) falzett (1) fanfan (1) fecamp (1) feiburg (1) fekete erdő (2) felvonulás (1) ferenc (2) ferte milon (1) festészet (1) festmények (1) fésüskagyló (1) fesztivál (1) fleur (1) fleville (1) foch (1) fontainebleau (4) fontevraud (1) ford (1) forddal nyaralok (11) forradalom (1) fort (2) fort boyard (1) fouauet (1) frabciaország (1) francia (5) franciaország (130) franciszág (1) francois (1) franiaország (1) frankfurt (1) franklin (1) frehel (1) freiburg (1) fürdő (1) gaillard (1) galéria (2) galériák (1) galway (1) gambetta (1) gare de lest (1) gaudi (1) gejzír (1) genf (1) geocaching (6) gépi tanulás (1) gherkin (2) gien (2) gif (2) giverny (2) globe (1) go (3) goethe (1) gombászás (1) gördeszka (1) görkorcsolya (1) görkori (1) grande (1) grimbergen (1) guarande (1) guimet (1) györgy (1) hadtörténeti (1) hall (1) hamurappi (1) handel (1) hang (1) harcsa (1) hastings (1) házibuli (1) heidelberg (1) héja (1) hendrix (1) henner (1) henrik (1) hermann hesse (1) heurt (1) híd (1) hindu (1) (3) holbach (1) homok (1) homoszexuális (1) hugo (2) humanite (1) hyde (2) if (1) illiers (1) impresszionizmus (3) innsbruck (1) intersí (1) invalidusok (1) írország (2) jackson (1) jakobinus (1) janzenizmus (1) japán (2) jaques (1) jardin du luxembourg (1) játék (1) javítás (1) josephine (1) jules (1) július 14 (1) kagyló (1) kampány (1) kápolna (1) karnevál (1) kastély (13) katakombák (1) katedrális (1) kazamata (1) kelták (2) kensington (1) kert (3) kiállítás (1) kínai (1) király (1) királysírok (1) klub (3) koblenz (1) komp (1) könyv (1) korona (1) középkor (1) krémleves (1) krumpli (1) kumato (1) kutatás (1) lac du barrage grandval (1) lafayette (1) lajos (5) lance (1) lands end (1) langeais (1) latte (1) lausanne (1) la fontaine (1) la manche (2) la rochelle (1) la turbie (1) leonardo da vinci (2) le bourget (1) le braun (1) le mans (1) le marais (1) le notre (1) le riveau (1) lichtenstein (1) limerick (1) limsi (3) lin (1) linz (2) locke (1) loire (3) london (3) louvre (2) lovak (1) lri (2) luce (1) lucerne (1) luneville (1) lutece (2) luxemburg (1) luynes (1) luzern (1) madeleine (2) magots (1) magyarország (3) mainz (1) maisons laffitte (1) május (1) mandir (1) mandulakagyló (1) marais (2) maraton (1) marcel (1) marie (1) márki (1) marly (2) marmolada (1) marriott (1) mars (1) marseille (1) masions laffitte (1) massy (2) mecset (2) meleg (1) melegfelvonulás (1) menhir (1) meran (1) merano (1) meridián (1) mérő (1) metallica (1) metronóm (1) metz (1) meudon (1) millau (2) milly (1) milly-la-foret (1) mily-la-foret (1) minack (1) mini európa (1) mogo (2) molay (1) monaco (1) mondsee (1) monet (2) monmartre (1) monnet (1) montargis (1) montelimar (1) montesquieu (1) monte carlo (1) montgolfier (1) montmartre (2) montparnasse (1) montreaux (1) montsoreau (1) mont saint michel (1) monument (1) moreau (1) morvan (1) moussais (1) műhold (1) münchen (1) musee (2) musee moyen age (1) mutatványosok (1) múzeum (7) nancy (2) nantes (2) napóleon (1) napoleon (5) navacelles (2) negyed (1) németország (9) neptun (1) neuchatel (1) neuschwanstein (1) nevers (1) nimes (1) noire (1) normandia (2) normann (1) notre dame (3) nürnberg (2) nyelvlecke (1) nyelvtanulás (1) olaszország (3) omaha beach (1) opera (1) orange (1) orangerie (1) óriás (1) óriásharcsa (1) orleans (2) orsay (3) ötzi (1) oxford (2) paela (1) pál (1) palais royal (1) palaseau (1) pálma (1) pantomim (1) paprika (1) parade (1) paradicsom (1) parc (1) parc citroen (1) paris (1) párizs (53) park (4) parlament (1) partraszállás (2) pascal (2) passau (2) passy (1) pasta (1) pegasus (1) pellegrino (1) percebe (1) pere lachaise (1) pernod (1) petanue (1) petit palais (1) picasso (1) piccadilly (1) pierrefonds (2) plage (1) plaza (1) plázs (1) plymouth (1) poitiersi (1) pokolgép (1) polip (1) pompadour (2) pompidou (3) póni (1) pont du gard (1) porthcurno (1) port royal des champs (1) pride (1) procope (1) project (1) proust (1) provins (1) puy saint vincent (1) quai de branly (1) quartier latin (1) rabelais (1) racin (2) racine (2) rajna (1) reading (1) recept (2) regensburg (2) reims (1) remy (1) renault (1) rendőrség (1) reneszánsz (1) rennes (1) repülőgép (1) rimbaud (1) robespiere (1) robot (1) robotics (1) rochester (1) rodin (2) roland garros (1) rómaiak (1) romantika (1) roquefort (1) rostand (1) rouen (2) rousseau (2) royal (1) rózsa vonal (1) rueil malmaison (1) sache (1) saclay (1) sagrada familia (1) saint chapelle (1) saint cloud (1) saint denis (1) saint germain en laye (2) saint hyppolite du fort (1) saint jean beauregard (1) saint laurent le minier (1) saint malo (1) saint michael (1) saint nazaire (1) saint tropez (1) salem (1) sarkozy (1) saumur (1) sceaux (2) schaffhausen (1) schloss ambras (1) selyem (1) seully (1) sevres (1) shakespeare (1) shakespeare and company (2) shogi (1) sívakáció (1) snowboard (2) soleil (1) sólepárlás (1) sophie marceau (3) sorbone (1) sorbonne (1) southwark (1) spanyolország (3) stonehenge (2) strasbourg (2) strassburg (1) street (1) sully (1) svájc (3) svm (1) swaminarayan (1) szabadság (1) szafari (1) szent johanna (1) szerelem (1) sziget (1) szilveszter (1) színház (1) szinkrotron (1) szobor (1) szökőkűt (1) szökőkutak (1) szónok (1) sztrájk (1) tangó (1) társasozás (1) tavistock (1) tél (1) templom (1) tenger (1) tengeri sün (1) tengerpart (1) terror (1) tészta (1) thiepval (1) thoiry (1) todt (1) tolvaj (1) tor (2) torony (1) torreádor (1) total (1) toulon (1) touluse lautrec (1) tour (1) tourelles (1) tours (5) tour de france (2) tower (2) trianon (2) trier (1) trinity (2) trockista (1) tübingen (1) tudomány (1) tuileriák (3) tumulus (1) tüntetés (1) turgenyev (1) tűzijátek (1) újév (1) ulis (1) ulm (1) űrhajó (1) ussis (1) utcai (1) üvegtigris (1) vadászrepülő (1) vaduz (1) választások (2) valencay (1) valencia (1) van gogh (3) vár (1) varennes (1) vaux le vicomte (1) velib (1) vendome (2) verdun (1) verlaine (1) verne (1) vernon (1) vernonnet (1) versailles (5) verseny (2) vichy (1) victor (2) viktor (1) világháború (1) villandry (1) villers (1) vincennes (3) vincent van gogh (1) virty (1) vitre (1) vízesés (1) voltaire (2) vosges (2) waterloo (1) wellington (1) westmister (1) windsor (2) wittgenstein (1) woodhenge (1) woody allen (1) zene (1) zenészek (1) zsidó (1) Címkefelhő

Linkblog

2009.07.15. 23:20 Brendel Mátyás

Bastille-nap, Champs Elysees és tűzijáték az Eiffel-toronynál

 

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

 

Szabadság, egyenlőség, testvériség. Ha egy épületre ez van kiírva, akkor az általában polgármesteri hivatal,iskola, esetleg más hivatalos épület. Nos, tegnap volt szabadság: körbe volt kordonozva a Champs Elysees és a Concorde, volt egyenlőség: ki-ki kivívott pozíciója szerint nézhette a tűzijátékot este az Eiffel toronynál, és volt testvériség, hiszen majd agyontapostuk egymást hazafelé menekülve.

Írhatnám ezt, ha populista, hatásvadász csak azért is zsörtölődő újságró lennék, de hát nem vagyok. Szóval jó nap volt a tegnapi. Sőt, egyszer van ilyen egy évben, és a magunkfajtáknak (legfeljebb egy évet Franciaországban töltő egyének), talán az életünkben egy. Úgyhogy ki nem hagytam volna.

Bár ez azt jelentette, hogy egy hosszú hétvégét nem használtam ki, hiszen a hétfőt is kivették a franciák. Az időjárás egyébként változó volt, így ugyebár, mint írtam, elmentem Monethoz, aztán pihiztem, csak Bures parkjába néztem ki vasárnap. Mivel aznapra rossz időt mondtak, nem mentem sehova. Hétfőn meg tényleg nem volt olyan jó. Szóval az volt a legnagyobb gond, hogy nem is lehetett megmondani, melyik nap milyen idő lesz, mindig a felhő, eső és dögmeleg határán mozgott.

Kedden azt láttam, hogy a dögmeleg nyer, így rövidnadrágba indultam neki, amit 17 óra körül kezdtem megbánni, de végül nem lett semmi gond. Az elején mindenesetre elég meleg volt, és nyerő döntésnek bizonyult.

Bastille napkor Párizsban sok helyen van valami, de a Bastille-nál nincs. Legalábbis én nem tudtam ilyenről, és ha volt, arról lemaradtam. Én azért minden évben kormányzati pénzből felépítenék egy mű Bastille-t amit meg lehetne ostromolni, és földig rombolni. Lehetőleg Sarkozy képeket aggatnék ki rá. Idén. A népnek az ilyen jót tesz.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Nos, tehát gondoltam, elmegyek én a Champs Elysees-hez, az "arisztokrácia" sétányára, amely arisztokráciát a forradalom a guillotninra küldött (ejnye, már megint ez a populizmus:), mert ott van valami felvonulás. Hát a katonai menetből csak a maradékot kaptam el a Madeleine környékén. Nem baj, azért a felhajtásból és a pódiumokból, no meg az utóízből össze lehetett rakni, milyen lehetett a főfogás: jó nagy felvonulás pódiumok előtt, sok politikus szeme láttára. Akárcsak május elseje.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Azért a Champs Elysees így felzászlózva nem volt rossz, és a szabadságról mondva, a francia rendőrök a kordonozást lazán vették. Szervezett anarchia módjára azért sokan sokfelé kóbászolhattak, és olyan is volt, hogy a Concordon a kordonon belül egy csomó turista várt, amíg az utolsó diplomáciai kocsi még elhajt. Egyébként nem tudom, hova jöttek, mert kordonvolt előttük a tér szélén.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Az ilyen felhajtások egyik mellékterméke, hogy van egy cosmó vécé kitéve, gy az Elysees melletti parkban az ember kényelmesen, és lazán teázgathatott a magával hozott flakonból. Aztán elindultam felfele, hiszen az Eiffel arrafele van. Megnézzük ezt a Champs Elyseest még egyszer, ha itt vagyunk. Találtam is olyan dolgokat, amiket nem vettem észre, no meg sok katonát, akik ilyenkor úgy gondolják, hogy feltétlenül sörözniük kell egyet, ha már így összegyűltek. Miért is ne. Meg Mc Donaldsozni.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Olyat láttam például, hogy hollywoodosan az utcakőre egy étterem bejáratánál plakettek voltak a filmrendezőknek és színészeknek. Pontosabban egy nagy, amire sok név volt felírva. Akár többször is. No és láttam az ifjú Boris Beckert is. És ha már, azért elmentem az Etoilig is, mert az a pompás francia zászló ott középen mégiscsak más színben tünteti fel a dolgokat. Kicsit kékben meg pirosban. És szerencsém volt, mert egy őrségváltást elkaptam.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Utána kipróbáltam a kölcsönbiciklizőst. Miklósék kérdezték, hogy nempróbáltam-e ki, hiszen fél óránként ingyenes. Igen, de azért regisztrálni kell. De nekem van egy NaviGo kártyám, amit a bérlethez vettem, és soha nem használtam,na most elhoztam. Ez mondjuk csak annyiban segít, hogy nem kell megadnod a részleteket regisztráláskor. A dolog valóban működik, kivéve, hogy 1 euró a napi regisztráció. De utána, ha sikerül fél órán belül mindig lerakni a biciklit, akkor az ingyenes.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Ja, csakhogy ez elég szívbajos dolog. Az embernek néznie kell az órát, és húsz perc után keresni a következő lerakatot. Persze lehet tudni, hol vannak, hiszen mindegyiknél van térkép. Lehetne egyikről a másikra menni, mint a méhecskék egyik virágról a másikra. Vagy lehetne benne GPS. Vagy legalább áram a GPS-emhez.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Na az első menet sikerült. Jó volt. Utána leparkoltam a Champs de March mögött. Pár másodpercen belül voltam. Pihiztem egyet, ittam, ettem, megnéztem a tömeget, amely már ekkor nagyban gyülekezett. Aztán úgy döntöttem, hogy megesz engem a kíváncsiság, hogy tényleg ingyenes-e, ha fél órán belül vagyok, de sokat megyek egy nap. Mivel tudja, ki vagyok, ezért a rendszer akár össze is adhatná. Másrészt viszont miért ne engedélyezné ezt? Elvégre ez rendeltetésszerű használat, és egy euróért, miért ne. Na, gondoltam,elmegyek az Invalides felé.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Ott az utamat állták a katonák, mert persze katonai kiállítás volt. Olyan, mint nálunk is a "vöröshadsereg napján", csak messze több tankkal és helikopterrel. Láttam idegenlégiót,meg az ifjú Che Guevarát.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Ez azért érdekes volt, csak ugye nekem randim volt a következő parkolóval. Nos, nagy nehezen találtam egyet, ami nem működött,és emiatt a vis maior miatt 3 perccel túlléptem a fél órát. Hát ezek után vettem a következő biciklit, és vissza a Champs de Marchoz. De ekkor derült ki, még micsoda szvás lehet a biciklivel, mert hát tele volt a parkoló. És hát nem lehet csak úgy odatenni,mert akkor nem hozta vissza az ember, meg el is lopnák. No akkor tovább, de gyorsan! Találtam egy másikat, az is tele volt.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Na ekkor kezdtem aggódni, mivel az emberek meg csapatostul tódultak az utcán az Eiffelhez. El tudtam képzelni, hogy hetedhét határon nincs szabad bicikli-tároló, és a legközelebbi üres hely, az a Defense-nél van. Na, itt először néztem meg a térképet, hogy hol van a következő parkoló, és szerencsére abban volt üres hely.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Hát az emberek meg tódultak rendesen az utcán, de még rendesen világos volt, nem aggódtam. Így megáltam egy gyrosos-pizzás-falafeles mindenféle junkie food helynél, mert annyira fájt a fogam valamire. Egyébként reggel meg rántott húsos vagy májas szendvicsre éheztem meg nagyon, afféle utasellátós típusra, de hát itt olyat nem lehet kapni. Lám, hogy az egyszerű, sőt utált kis dolgok mennyire hiányozhatnak, és luxiusszámba mehetnek egy másik helyen. Ugyebár az egzotikum relatív.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Na de arab kaját szerintem Párizsban nem érdemes enni, mert ez sem volt valami jó, meg már korábban sem volt kellemes élményem vele. Mondjuk ez most kicsit jobb volt, mert az előző üres sült krumpli volt húsos szendviccsel, és csípős szósszal. Ebben volt csicseriborsó, meg kis saláta, de a sült krumpli ugyanaz, a tányérra csak úgy oda...

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

No a Mars mezőn meg sok ember volt már, de még a koncert is lassan kezdődött. Megérdeklődtem, a tűzijáték fél tizenegyre vagy tizenegyre változó. A rendőrök is ellent mondtak egymásra. Na, reméltem, hogy inkább korábban.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Hát hoztam magammal törülközőt, füveztem egy kicsit, elmentem vécére, megint vissza a fűre, járkáltam, gó-feladványokat oldottam meg (ilyen könyvet hoztam). Néztem a kosarazós néger és kevésbé néger gyerekeket.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Vettem két sört, ott, ahol Mikivel és Dáviddal előtte vettünk. Most messze több ember volt, de a sör ugyanannyi. Agnes figyelmeztetett, hogy alkoholt nem szabad bevinni, és sok a rendőr. A sok rendőr stimmelt, az alkohol nem. Mindenfele láttam. Egy embert leállítottak, és bevihetett pár üveg töményet is. Ezután nem aggódtam.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Néha petárdázott valaki, ami kicsit idegesítő volt, de távolról sem annyira, mint régen szilveszterkor Budapesten. Aztán láttam, hogy a rendőrök el is kapnak valakit petárdázásért. Na ez az, így kell ezt csinálni. Kint volt még a rendőrökön túl a gendermarie (afféle csendőrség), meg egy nemzeti civil védőszervezet. Megjegyeztem, hogy ezek a Magyar Gárdához képest láthatóan szerény emberek, az egyenruhájuk is szép narancsos, és az embereken is látszik, hogy nem cigányverésért jöttek össze, hanem tényleg rendet tartanak, és csak szép szelíden No meg az is látszott, hogy orvosi esetben is segítenek. Hát szóval ez a különbség egy rasszista, politikai gárda, meg egy tényleges biztonságért tevő szervezet között.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Aztán már nagyon untam a gó feladványokat, de nem volt más. Na jó, sakkoztam is a GPS-szel. Azon is sakkoztam, hogy egész pontosan mikor és hova menjek, ugyanis igazán jól az Eiffel tornyot a központi "csatornából" lehetett látni, de az hamar megtelt. Nem akartam órákat állva állni, nem volt kedvem egy helyben ülni sem, el is zsibbadt a lábam. Végül azt láttam, hogy jobb oldalról jobban látni, mert bal oldalon a fák nagyon eltakarják a tornyot. Viszont a metró az a bal oldalon volt közel. Hát nem baj, a látvány fontosabb.

Elterveztem, hogy én majd jól lelépek kicsivel előtte, és a tömeg előtt elérem az RER C-t, majd a Saint Michelnél átszállok. Ehhez jó oldalon is voltam.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Egyébként ez volt életem legnagyobb szar koncertje. De olyan rossz, hogy komolyan. Egyébként lehet, hogy a legnagyobb is, mert a Szigeten összességében többen vannak, de itt meg többen voltak, mint a nagy színpad előtt. Pogózni nem volt érdemes, mivel valami francia kappan énekelt, és elég hamisan, a hangosítás se volt valami jó. Éppen csak arra volt jó, hogy az ember annyira nagyon ne unatkozzon a gó feladványokkal. A koncertért tényleg kár lett volna kijönni, csak a tűzijátékot kellett megvárni.

Az ingyenvécék egyébként kitartottak, tíz perces várakozási sorral, de nem lettek nagyon gusztustalanok. Vágül ténylge fél tizenegykor kezdődött a tűzijáték. Hogy miért ekkor? Mert ekkorra sötétedett. Hát igen, nekünk augusztus huszadikán már könnyű kilenckor kezdeni, de ezeknek a franciáknak nehéz. A fene, miért július 14.-én jutott eszükbe lerombolni a Bastille-t, miért nem augusztusban. La Fayette-ék ezt nem kalkulálták be.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Közben volt egy kis felhősödés szemerkélt az eső. Esemény volt, csak a hidegtől féltem, de aztán nem lett gond. Ahol büdös van, ott meleg is van. Ahol sok ember van, ott meg nem olyan jó a levegő.:) Na jó, azért a szaggal nem volt baj.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Már a koncert közben is fellövöldöztek néha egy kicsit, de arra sosem voltam felkészülve. Amikor elkezdődött a tűzijáték, akkor persze mindenki felállt, de azt már ki lehetett bírni. Budapesten a Duna-parton több ember elfér, mint az Eiffel torony környékén. Még, ha figyelembe vesszük, hogy a Szajna mentén egy kicsit itt is fel lehet sorakozni. De nem annyira, mint otthon. És nem is folyópartira van tervezve a látvány. No meg Párizs sokkal nagyobb.

 

Ez a tűzijáték, akár csak a magyar, végülis cirkusz a népnek. Igen sok ember jön ki, a csőcselék, és ez nekik egy nagy szórakozás. Meg a magamfajta csőcselék turistának. Na jó, még sok fiatalnak is. A párizsi a koncert miatt még inkább, végül is egy nagyon kellemes pikniket lehet eltölteni itt. De a többi elem is ott van.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

A tűzijáték azon kevés dolgok egyike, amiben világviszonylatban felvehetjük a versenyt. Nekünk van Európában talán a legnagyobb tűzijátékunk és a legnagyobb könnyűzenei fesztiválunk (gy.k. Szigetünk). A párizsi tűzijáték abban volt jobb, hogy a történelmi események explicitebben markírozva voltak. Konkrétan ki voltak írva évszámok a toronyra. Vetítve. A vetítéssel csináltak egy olyan trükköt is, hogy úgy látszott, mintha a torony ízei kifordulnának, ez jól nézett ki, de nincs róla fénykép vagy video, nem látszódott volna. Végül is a vetítés, a zene több történelmet, több mondanivalót vitt a látványba.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Nehéz jó videókat és fényképeket készíteni, ami szabad szemmel látványos, az kamerával elég sötét. Ráadásul betájoltam a torony mellé egy lámpát, amit nem kapcsoltak le. És megint, ezt az ember intelligens szeme (agya) jól kompenzálja, de a kamera nem. (Erről szólt a doktori disszertációm egyik fele.:)

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Azért van pár jó kép és a videók sem rosszak, mert azokon mozog a tűzijáték, és egy pár kis mozgó fénypont ég a sötétben is látvány. A történelem elejét kicsit elnagyolták, csak francia trikolor, meg Marseillaise volt. Aztán volt egy kis vörös, ami a kommün lehetett. Majd a világkiállítás, és a forradalom száz éves évfordulója. Tudniillik ekkor volt a világkiállítás, és ekkor építették a tornyot. És eredetileg lerombolták volna. Ehhez képest jól tartja magát.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Szóval az nem úgy volt, hogy Robespierre az Eiffel toronyról kiáltotta ki a köztársaságot. Többszörösen sem így volt.

Aztán az Első Világháború volt felismerhető. Többször a torony távirati, rádiós, vagy tévés adótorony jellegét mutatták be, ami jól mutatott a hangokkal, és a felvetített mintákkal, de teljesen visszaadhatatlan kamerával. A Második Világháború megint sok piros tűz és zaj.

Aztán 1968 volt még igen látványos, a hippi zenével, és mintával. Akkor már oldalaztam kifelé. A végén egy nagy durranás volt, egy össztűz, amit hallottam, meg a házak felett kicsit érzékeltem, de akkor már jöttem el. Lehet, hogy volt még valami jelentős évszám, nem tudom. Például a millennium, a foci vébé.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

A tervem kútba esett, mert a rakpart le volt zárva. A tömegóriási. A pamplonai bikafuttatás a párizsi tűzijáték utáni meneküléshez képest semmi. Az RER C most már szóba se jöhetett. Az se, hogy a 6-os metróhoz visszamenjek a tömegen keresztül. Maradt az, hogy kelet felé menekülök, lesz, ami lesz. Itt egy darabon még a GPS-t is használtam, és jól, mert az Invalides-nél azért nem tudtam volna, hol is vagyok. Sötétben nehéz azon az irdatlan nagy téren tájékozódni. Az Invalides nem ismerhető fel olyan jól.

Nagyon kellett (azt is nagyon kellett:) sietnem, mert nem tudtam, hogy mikor megy az utolsó RER B haza, és hogy érek én oda. Ha teljesen az RER-ig át kell vágnom a városon, akkor nem biztos, hogy elérem. Nos, a Varenes volt a reményem, az egy metro, amely ugyan nem visz el az RER-hez, de elvisz valahova. Hova is? A fenébe. Ja a Montparnasse-hoz.

Igen ám, de a metrónál akkora tömeg volt, hogy a lejárat tele volt. Ilyet még nem láttam soha életben. Ehhez képest Buenos Aires semmi nem volt. Elképzeltem, hogy ha a metróig áll a sor, akkor az több száz méteres, és több soros tömeg. Mi lehet ott lent, amikor jön a metro? Mivel nem volt jobb ötletem, azért beálltam a sorba.

Származási hely: 2009.07.14.Quatorze.Juillet

Lassan látom, hogy halad a sor, és akkor jöttem rá, hogy amit elképzeltem, az lehet, hogy túlzás. Valóban, a sor csak a kapuk miatt állt, a kapuk jelentős bottlenecket képeztek, és mögöttük nem volt semmi.

Igazából a metrón még csak nem is a legnagyobb tömeg volt, amit eddig láttam. Az talán a hatos metrónál volt, de annyi eszem volt, hogy a Montparnasse-nél se a hatosra, hanem a négyesre szálltam, az olyan irányból jött, hogy nem volt rajta tömeg.

Így tehát öt percen belül elértem az utolsó előtti RER-t. A következő fél óra múltán lett volna. Mondhatja valaki, hogy ja, akkor minek pánikoltam, akár végig is nézhettem volna a tűzijátékot. Hát, nehéz ezt kiszámolni. Lehet, hogy a sűrűjéből nehéz lett volna kijönni. Lehet, hogy én azért a tömeg előtt jöttem, és később akár fél óra lemaradást is jelenthetett volna öt perc kezdeti késés.

Kárpótlásul itt van a youtube-ról az az utolsó, nagy apokalipszis. Hát olyan, mintha széjjelbombáznák az Eiffel tornyot. Tényleg olyan volt. Ahogy a kamera rezeg,az embernek az a benyomása, hogy eldől a torony.

Ja és, jó, hogy idén jöttem, mert most volt 120 éves a torony. Kicsit nagyobb lehetett, mint máskor. Lehet, hogy az eddigi legnagyobb volt, hiszen 89 óta meg a technika sokat fejlődött.

Szólj hozzá!

Címkék: francia franciaország párizs forradalom mars eiffel champs bastille elysees tűzijátek július 14


A bejegyzés trackback címe:

https://ile-de-france.blog.hu/api/trackback/id/tr41248477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása