Île-de-France

Párizs mellett, Île-de-France-ban, Párizstól kicsit délre élek. A blog itteni életemről, utazásaimról, Franciaországról, de leginkább annak közepéről fog szólni.

Erre jártam

<

Hozzászólások

Címkék

19. század (1) afgán (1) aix en provence (1) albérlet (4) albert (1) albert kahn (1) aldebaran (1) alexandre (1) algírok (1) állatkert (1) amboise (3) ambopise (1) amiens (2) ampere (1) andernech (1) angers (1) anglia (13) antik (1) antikvitás (1) antoinette (1) antony (1) apátság (2) apokalipszis (1) apolló (1) aquitania (4) arch (1) archeológia (1) arc de triomphe (1) arena (1) aréna (1) arles (2) armstrong (1) arromanches (1) asterix (1) atomium (1) augsburg (1) august (1) augustus (1) ausztria (4) autó (1) autóbaleset (2) autópálya (1) auvers (2) avantgarde (1) avebury (1) avignon (1) azay le rideau (1) azincourt (1) ázsia (1) babaház (1) baden (1) balaton (1) baleset (1) balogh (1) baloldal (1) balzac (4) barbecue (1) barbizon (2) barcelona (2) barlang (3) barnaby (1) basel (1) bastille (3) baszkföld (1) bataille (1) bath (1) bayeaux tapestry (1) bayeux (2) bazoches (1) beauregard (1) beauvais (1) beethoven (1) béke (1) belgium (2) benjamin (1) bercy (1) bern (1) beynac (1) biarritz (1) bicikli (4) bigalle (1) big ben (1) bikaviadal (1) biron (1) blackwell (1) blois (2) bodeni tó (1) body (1) bois de boulogne (1) bonn (1) bor (1) bordeaux (2) bougival (1) bougon (1) boulder (1) boule (1) boulogne (1) bourget (1) bozen (1) break (1) breteuil (2) bridge (1) brie (1) brieve (1) brissac (1) brüsszel (1) buckingham (1) buddhizmus (1) bunker (1) bures (1) bures sur yvette (2) burgundia (1) buridan (1) bürokrácia (1) bűvészet (1) caen (1) cafe (1) cahmps du march (1) calais (3) calvados (1) cambridge (1) cannes (2) canterbury (2) cap (1) carnac (1) carnap (1) cavendish (1) cawl (1) cernuschi (1) cesane (1) chaalis (1) chambord (2) champagne (1) champs (2) champs elysees (1) chanteloup (1) chantilly (2) charleville (1) chartres (1) chateau (6) chateaubriand (1) chateau thierry (1) chatelette (1) chatenay malabry (1) chaumont (1) chenonceau (2) chenonceaux (1) cheverny (1) chevreuse (2) chinon (1) chopin (1) circus (1) citadella (1) citroen (1) clermont ferrand (1) clos (1) cnrs (1) college (1) colmar (1) combray (1) compiegne (1) comte (2) conciergerie (2) concorde (3) condé (1) contador (1) cordeliers (1) cork (1) cornwall (1) cotterets (1) coubertin (1) countryside (1) courances (1) courson (1) couvertoriade (1) crecy (1) csaba (1) csata (2) csoki (1) cukkini (1) cyclop (2) cyrano (4) dachau (1) dali (1) dampierre (2) danton (1) dartmoor (1) dartmorr (1) darwin (1) debussy (1) deep purple (1) defense (2) delacroix (1) descartes (2) detektálása (1) deux (1) de sade (1) diadalív (3) diderot (2) dijon (1) dolmen (2) dordogne (2) dorsay (1) doue la fontaine (1) dourdan (1) dover (2) down (1) downing (1) drago (1) drake (1) dublin (1) dumas (3) duna forrás (1) dunkerque (1) dupin (1) ecouen (1) éden (1) édeskömény (2) eglise (1) egyetem (1) eiffel (2) eiffel torony (1) elseje (1) első világháború (1) elysees (3) ep (1) erdő (2) eresis (1) ermenonville (1) érzések (1) essone (1) étel (2) etióp (1) etoile (2) etretat (2) étterem (2) etudiante (1) eu (2) európa (1) fallenfest (1) falu (1) falzett (1) fanfan (1) fecamp (1) feiburg (1) fekete erdő (2) felvonulás (1) ferenc (2) ferte milon (1) festészet (1) festmények (1) fésüskagyló (1) fesztivál (1) fleur (1) fleville (1) foch (1) fontainebleau (4) fontevraud (1) ford (1) forddal nyaralok (11) forradalom (1) fort (2) fort boyard (1) fouauet (1) frabciaország (1) francia (5) franciaország (130) franciszág (1) francois (1) franiaország (1) frankfurt (1) franklin (1) frehel (1) freiburg (1) fürdő (1) gaillard (1) galéria (2) galériák (1) galway (1) gambetta (1) gare de lest (1) gaudi (1) gejzír (1) genf (1) geocaching (6) gépi tanulás (1) gherkin (2) gien (2) gif (2) giverny (2) globe (1) go (3) goethe (1) gombászás (1) gördeszka (1) görkorcsolya (1) görkori (1) grande (1) grimbergen (1) guarande (1) guimet (1) györgy (1) hadtörténeti (1) hall (1) hamurappi (1) handel (1) hang (1) harcsa (1) hastings (1) házibuli (1) heidelberg (1) héja (1) hendrix (1) henner (1) henrik (1) hermann hesse (1) heurt (1) híd (1) hindu (1) (3) holbach (1) homok (1) homoszexuális (1) hugo (2) humanite (1) hyde (2) if (1) illiers (1) impresszionizmus (3) innsbruck (1) intersí (1) invalidusok (1) írország (2) jackson (1) jakobinus (1) janzenizmus (1) japán (2) jaques (1) jardin du luxembourg (1) játék (1) javítás (1) josephine (1) jules (1) július 14 (1) kagyló (1) kampány (1) kápolna (1) karnevál (1) kastély (13) katakombák (1) katedrális (1) kazamata (1) kelták (2) kensington (1) kert (3) kiállítás (1) kínai (1) király (1) királysírok (1) klub (3) koblenz (1) komp (1) könyv (1) korona (1) középkor (1) krémleves (1) krumpli (1) kumato (1) kutatás (1) lac du barrage grandval (1) lafayette (1) lajos (5) lance (1) lands end (1) langeais (1) latte (1) lausanne (1) la fontaine (1) la manche (2) la rochelle (1) la turbie (1) leonardo da vinci (2) le bourget (1) le braun (1) le mans (1) le marais (1) le notre (1) le riveau (1) lichtenstein (1) limerick (1) limsi (3) lin (1) linz (2) locke (1) loire (3) london (3) louvre (2) lovak (1) lri (2) luce (1) lucerne (1) luneville (1) lutece (2) luxemburg (1) luynes (1) luzern (1) madeleine (2) magots (1) magyarország (3) mainz (1) maisons laffitte (1) május (1) mandir (1) mandulakagyló (1) marais (2) maraton (1) marcel (1) marie (1) márki (1) marly (2) marmolada (1) marriott (1) mars (1) marseille (1) masions laffitte (1) massy (2) mecset (2) meleg (1) melegfelvonulás (1) menhir (1) meran (1) merano (1) meridián (1) mérő (1) metallica (1) metronóm (1) metz (1) meudon (1) millau (2) milly (1) milly-la-foret (1) mily-la-foret (1) minack (1) mini európa (1) mogo (2) molay (1) monaco (1) mondsee (1) monet (2) monmartre (1) monnet (1) montargis (1) montelimar (1) montesquieu (1) monte carlo (1) montgolfier (1) montmartre (2) montparnasse (1) montreaux (1) montsoreau (1) mont saint michel (1) monument (1) moreau (1) morvan (1) moussais (1) műhold (1) münchen (1) musee (2) musee moyen age (1) mutatványosok (1) múzeum (7) nancy (2) nantes (2) napóleon (1) napoleon (5) navacelles (2) negyed (1) németország (9) neptun (1) neuchatel (1) neuschwanstein (1) nevers (1) nimes (1) noire (1) normandia (2) normann (1) notre dame (3) nürnberg (2) nyelvlecke (1) nyelvtanulás (1) olaszország (3) omaha beach (1) opera (1) orange (1) orangerie (1) óriás (1) óriásharcsa (1) orleans (2) orsay (3) ötzi (1) oxford (2) paela (1) pál (1) palais royal (1) palaseau (1) pálma (1) pantomim (1) paprika (1) parade (1) paradicsom (1) parc (1) parc citroen (1) paris (1) párizs (53) park (4) parlament (1) partraszállás (2) pascal (2) passau (2) passy (1) pasta (1) pegasus (1) pellegrino (1) percebe (1) pere lachaise (1) pernod (1) petanue (1) petit palais (1) picasso (1) piccadilly (1) pierrefonds (2) plage (1) plaza (1) plázs (1) plymouth (1) poitiersi (1) pokolgép (1) polip (1) pompadour (2) pompidou (3) póni (1) pont du gard (1) porthcurno (1) port royal des champs (1) pride (1) procope (1) project (1) proust (1) provins (1) puy saint vincent (1) quai de branly (1) quartier latin (1) rabelais (1) racin (2) racine (2) rajna (1) reading (1) recept (2) regensburg (2) reims (1) remy (1) renault (1) rendőrség (1) reneszánsz (1) rennes (1) repülőgép (1) rimbaud (1) robespiere (1) robot (1) robotics (1) rochester (1) rodin (2) roland garros (1) rómaiak (1) romantika (1) roquefort (1) rostand (1) rouen (2) rousseau (2) royal (1) rózsa vonal (1) rueil malmaison (1) sache (1) saclay (1) sagrada familia (1) saint chapelle (1) saint cloud (1) saint denis (1) saint germain en laye (2) saint hyppolite du fort (1) saint jean beauregard (1) saint laurent le minier (1) saint malo (1) saint michael (1) saint nazaire (1) saint tropez (1) salem (1) sarkozy (1) saumur (1) sceaux (2) schaffhausen (1) schloss ambras (1) selyem (1) seully (1) sevres (1) shakespeare (1) shakespeare and company (2) shogi (1) sívakáció (1) snowboard (2) soleil (1) sólepárlás (1) sophie marceau (3) sorbone (1) sorbonne (1) southwark (1) spanyolország (3) stonehenge (2) strasbourg (2) strassburg (1) street (1) sully (1) svájc (3) svm (1) swaminarayan (1) szabadság (1) szafari (1) szent johanna (1) szerelem (1) sziget (1) szilveszter (1) színház (1) szinkrotron (1) szobor (1) szökőkűt (1) szökőkutak (1) szónok (1) sztrájk (1) tangó (1) társasozás (1) tavistock (1) tél (1) templom (1) tenger (1) tengeri sün (1) tengerpart (1) terror (1) tészta (1) thiepval (1) thoiry (1) todt (1) tolvaj (1) tor (2) torony (1) torreádor (1) total (1) toulon (1) touluse lautrec (1) tour (1) tourelles (1) tours (5) tour de france (2) tower (2) trianon (2) trier (1) trinity (2) trockista (1) tübingen (1) tudomány (1) tuileriák (3) tumulus (1) tüntetés (1) turgenyev (1) tűzijátek (1) újév (1) ulis (1) ulm (1) űrhajó (1) ussis (1) utcai (1) üvegtigris (1) vadászrepülő (1) vaduz (1) választások (2) valencay (1) valencia (1) van gogh (3) vár (1) varennes (1) vaux le vicomte (1) velib (1) vendome (2) verdun (1) verlaine (1) verne (1) vernon (1) vernonnet (1) versailles (5) verseny (2) vichy (1) victor (2) viktor (1) világháború (1) villandry (1) villers (1) vincennes (3) vincent van gogh (1) virty (1) vitre (1) vízesés (1) voltaire (2) vosges (2) waterloo (1) wellington (1) westmister (1) windsor (2) wittgenstein (1) woodhenge (1) woody allen (1) zene (1) zenészek (1) zsidó (1) Címkefelhő

Linkblog

2010.06.20. 21:16 Brendel Mátyás

Calais-től Versailles-ig

De 2010.06.07.calais-versailles

Calais-be még éjjel átkompoztam (komponálltam:), természetesen, aztán a város szélén aludtam. Van ott egy egészen nagy térség, ahol nincs nagy forgalom, sok parkoló van, park, és lámpa. Világosság. Azt szeretem.

De 2010.06.07.calais-versailles

A hazaútra nagyrészt a Második Világháború lett beprogramozva. Ez a vidék volt a Náci Atlanti Fal, és bár láttam már egy bunkert, itt annyi van, hogy érdemes megnézni. Én úgy jártam el, hogy a google mapson végignéztem a fényképeket, és ha tetszett valami, kinyomtattam a címét. Valamikor, amikor várakoztam, beprogramoztam a GPS-be az egész hazautat.

 

Az időjárás nem volt nagyon jó. Utazáshoz egyébként tökéletes, csak gondoltam, fürdök egyet. Ahhoz elég rossz volt.

Elindultam tehát a tengerpart menti úton. A vidék kicsit dombos, sok legelő, némi bokros részek, sok sziklával természetesen. Először egy tengeri foknál álltam meg, ami csak úgy útba esett, szép volt, semmi más.

De 2010.06.07.calais-versailles

Aztán ugyanilyen véletlenül találkoztam egy repülős szobrával, akit Hubert Lathamnak hívtak, és Bleriot korában élt, próbálta átrepülni a csatornát, de neki nem sikerült. Bleriot-nak meg igen. Elképzelésem szerint ebben van tehetségnek is szerepe, de talán pénznek, és szerencsének még inkább. Ennek az ember is a túlparthoz közel robbant le a gépe, azt olvastam.

De 2010.06.07.calais-versailles

Aztán jött pár bunker. A bunkerekkel az volt a baj, hogy mivel koordintáta szerint mentem, a GPS mindenféle furcsa utakon próbált közel vinni. De amikor megálltam, egyáltalán nem volt kézenfekvő, hogy akkor most hol van, és hogy közelítem meg.

De 2010.06.07.calais-versailles

Például az egyik helyen a parton óriási, áthatolhatatlan bokrok voltak, abban ugyan voltak kis utak vágva, amelyek gyönyörű. homokosak voltak, de inkább valamiféle természetvédelmi körzetet jártak körül, vagy kutyasétáltatásra voltak, mert bunkerhez nem vezettek. A tengerpart felől tudtam csak megnézni a bunkert.

De 2010.06.07.calais-versailles

Utána történt az, hogy megint nem indult az autó. nagyon megijjedtem megint, mert még messze voltam otthonról. De amikor megjavítottam, akkor kiderült, hogy csak nem volt rendesen rácsavarva az aksi sarka. Ezután tudtam, hogy nem lesz baj, illetve csak érintkezési hiba volt.

De 2010.06.07.calais-versailles

A következő bunker a Todt volt, ami már egy igazi múzeum. Messze a legnagyobb is egyébként. Ezt a Bunkert Fritz Todtról nevezték el, aki náci volt, és a német kormányban az autópálya-építésért volt például felelős. Utána a Siegfried vonalért, majd az Atlanti Fal megépítéséért is. Aztán meghalt, de ezt a bunkert róla nevezték el.

De 2010.06.07.calais-versailles

A bunkerben egy óriási ágyú volt eredetileg, amivel át tudtak lőni Doverbe. Ami a múzeumban található, az egy másik, igen nagy ágyú, de az vasúti síneken mozgott.

De 2010.06.07.calais-versailles

A kiállítás bemutatta a bunkeréletet, a haditechnikát, konkrétan ennek a bunkernek a szerepét. Érdekes is volt, de hát elég dohos és lehangoló. Engem fiatalabb koromban nagyon érdekelt a Második Világháború, de más papíron nézni a csapatmozgásokat, és más a való élet.

De 2010.06.07.calais-versailles

Egyébként miközben persze kétség kívül a német történelem egy szégyenletes időszakának tartom ezt, az azért érdekes, hogy hogyan sikerült egy birodalomnak összefogni pénz, erőt, embereket, szervezést ahhoz, hogy olyan dolgokat építsenek ki, ami máig is impozánsan mutat ezen a vidéken. A dolog szomorú oldalát még tovább sötétíti, hogy ezeket valószínűleg kényszermunkában építették.

De 2010.06.07.calais-versailles

A kiállításban egyébként szerepelt egy opel és egy Harley Davidson. Mindkettő harci motorkerékpár volt.

De 2010.06.07.calais-versailles

Ezután hamarosan beértem Boulogne-sur-Mer-be, ami fantasztikus látvány volt. Egy domboldalon mentem lefele, és előttem volt a plage, egy óriási, homokos part. Boulogne-ba egy kicsit forgolódtam a kocsival, de nem tudtam elképzelni, és nem is találtam semmi olyat, amiért megérte volna kitenni belőle a lábam (elég fáradt voltam már). Volt persze belváros, vár, és kocsiból mindezt be is jártam, de ennyi elég is volt.

De 2010.06.07.calais-versailles

A következő programozott célpont a Le Portelnél volt, itt. Érdekes jelenség van itt a tengerparton, amit Panoramio fénykép alapján fedeztem fel, a Fort de l'Heurt. Ezt Napóleon építette a brittek ellen. Lám-lám, nem csak a nácik csináltak ilyeneket. Egyébként Napóleon és Hitler között van néhány párhuzam: mindkettő elfoglalta Európa nagy részét, mindkettő partra akart szállni Angliában, egyik sem szállt. Mindkettő Oroszország megtámadásába bukott bele. Napóleon erődjét aztán a második világháborúban persze felhasználták bunkerként.

De 2010.06.07.calais-versailles

Itt sokáig időztem. Kíváncsi voltam, hogy vajon apály jön-e, és ha igen, vajon ki lehet-e menni a szigetre. Ezért úgy határoztam, megint alszok egyet. Amikor felébredtem, láttam, hogy a vízszint húzódott visszafele, de még nem eléggé. Lementem, a vízhez, és eldöntöttem, hogy amíg még várni kell, fürdök egyet.

De 2010.06.07.calais-versailles

Igazán nem volt jó idő, szóval a fürdés az igazából mosakodás volt a tengerben, de valójában ez is volt a lényege, hiszen utoljára szombat este fürödtem. Két nappal előtte, de nem teljes két nappal. Azért én szeretek naponta fürödni, ha lehet, többször is.

De 2010.06.07.calais-versailles

Közben a víz visszaszorult, de még mindig nem eléggé. Rövidnadrágban, mezítláb voltam, de még nagyon csapkodtak a hullámok. Különösen a szigethez vezető földnyelven, ahol a nyílt tenger és az öböl felől is jöttek hullámok, és összecsaptak. Pont, ahol a legkisebb volt a víz, ott volt a legnagyobb hullám. Ezen a nyomvonalon egyébként sín vezetett be a szigetre, nyilván az ellátáshoz. A sínt zöld alga borította, és sok helyen elferdült, megszakadt, besüllyedt.

De 2010.06.07.calais-versailles

Elég sokat várakoztam, és emiatt később megfáztam, de ez napokkal később jelentkezett. Amikor lehetett, bementem, még igen magas vízben, és kicsit a nadrágomat azért elérték a hullámok. A szigeten sok szikla volt, kagylóhéjak, és nagyon sok guanó.

De 2010.06.07.calais-versailles

Elmásztam a sziget legvégére, hogy onnan is fényképezzek, majd vissza. Jöttek franciák, nyilván kagylót szedni. Mondott is nekem valamit, én meg mondtam, hogy nem értem. Közben alacsonyabb lett a vízszint, meg akartam várni, hogy száraz lábbal vissza tudjak menni, de a hullámok miatt ez szinte lehetetlen volt. Inkább mezítláb, kvázi-szárazlábbal mentem vissza.

De 2010.06.07.calais-versailles

Ezek után jött Crecy, ami nem második világháborús, hanem ismét egy Százéves Háborús csata. Ebből következően a csatatéren nem volt semmi, csak emlékhely, kilátótorony, és meg lehetett nézni a mezőt, ahol a csata folyt. Crecy maga eléggé lehangoló volt. A múzeum aznap pont nem volt nyitva. Ugyebár a hétfő ilyen szempontból nem volt jó választás, de ez csak itt játszott szerepet. A templomtorony volt egy bizonyos nézetből érdekes, és az egyik sarkon egy ház. Hát ennyi. Érdemes volt idejönni. Na jó, érdemes volt, hiszen amúgy is erre jártam.

De 2010.06.07.calais-versailles

Ezek után már kezdett késő lenni, de igazából még hat óra sem volt. Próbálkoztam azzal, hogy mit nézzek meg, de a Chateau de Bagatell a GPS szerint egy olayn helyen van, ahol nincs. Aztán feladtam. Megint álmos lettem, és egy erdőben aludtam egy asztalon. Hát, ha az ember álmos...:)

De 2010.06.07.calais-versailles

Aztán úgy döntöttem. hogy elég volt már. Egy hete folyamatosan csak utazok, nézek, utazok. Többet nem nézek, megyek haza! Sikerült viszonylag jó utat találni haza Párizs mellett, ami művészet. Több helyen be kellett avatkozni a GPS-be.

De 2010.06.07.calais-versailles

Véletlenül találtam rá mégis erre a két toronyra Luynes-nél. Ez a vár a XIV. Lajos elleni felkelésben, a Fronde-ban játszott szerepet. Most már elhagyatott volt, de a két torony egész jól néz ki.

 

Versailles-on szokás szerint átjöttem, és megálltam a kastély óriási, e késői órákban immár üres parkolójában. Nyár közepén még bőven világos volt, ugyanakkor már csend és nyugalom. Nem hisztizett itt már Morvai Krisztina sem, s nem lobogtak árpád sávos zászlók, s Nagy-Magyarországos térképek sem takarták el a fantasztikus aranyozott kapukat.Erről szerencsére lemaradtam, míg odavoltam.

Trianon, a második kastély hátul van a kert mögött, melyben gyönyörű szökőkutak, és leginkább antik szobrok díszítenek. Legismertebb közülük az az Apollo-motívum, mely a központi szökőkutat díszíti. A világ leglátogatottabb turista-látványossága ez, és milyen érdekes - bár persze francia alkotás - de nem nacionalista, hanem inkább kozmopolita: az ókori görögök emlékezetét idézi.

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország csata bunker todt fort boulogne crecy heurt luynes


A bejegyzés trackback címe:

https://ile-de-france.blog.hu/api/trackback/id/tr462096500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása