Île-de-France

Párizs mellett, Île-de-France-ban, Párizstól kicsit délre élek. A blog itteni életemről, utazásaimról, Franciaországról, de leginkább annak közepéről fog szólni.

Erre jártam

<

Hozzászólások

Címkék

19. század (1) afgán (1) aix en provence (1) albérlet (4) albert (1) albert kahn (1) aldebaran (1) alexandre (1) algírok (1) állatkert (1) amboise (3) ambopise (1) amiens (2) ampere (1) andernech (1) angers (1) anglia (13) antik (1) antikvitás (1) antoinette (1) antony (1) apátság (2) apokalipszis (1) apolló (1) aquitania (4) arch (1) archeológia (1) arc de triomphe (1) arena (1) aréna (1) arles (2) armstrong (1) arromanches (1) asterix (1) atomium (1) augsburg (1) august (1) augustus (1) ausztria (4) autó (1) autóbaleset (2) autópálya (1) auvers (2) avantgarde (1) avebury (1) avignon (1) azay le rideau (1) azincourt (1) ázsia (1) babaház (1) baden (1) balaton (1) baleset (1) balogh (1) baloldal (1) balzac (4) barbecue (1) barbizon (2) barcelona (2) barlang (3) barnaby (1) basel (1) bastille (3) baszkföld (1) bataille (1) bath (1) bayeaux tapestry (1) bayeux (2) bazoches (1) beauregard (1) beauvais (1) beethoven (1) béke (1) belgium (2) benjamin (1) bercy (1) bern (1) beynac (1) biarritz (1) bicikli (4) bigalle (1) big ben (1) bikaviadal (1) biron (1) blackwell (1) blois (2) bodeni tó (1) body (1) bois de boulogne (1) bonn (1) bor (1) bordeaux (2) bougival (1) bougon (1) boulder (1) boule (1) boulogne (1) bourget (1) bozen (1) break (1) breteuil (2) bridge (1) brie (1) brieve (1) brissac (1) brüsszel (1) buckingham (1) buddhizmus (1) bunker (1) bures (1) bures sur yvette (2) burgundia (1) buridan (1) bürokrácia (1) bűvészet (1) caen (1) cafe (1) cahmps du march (1) calais (3) calvados (1) cambridge (1) cannes (2) canterbury (2) cap (1) carnac (1) carnap (1) cavendish (1) cawl (1) cernuschi (1) cesane (1) chaalis (1) chambord (2) champagne (1) champs (2) champs elysees (1) chanteloup (1) chantilly (2) charleville (1) chartres (1) chateau (6) chateaubriand (1) chateau thierry (1) chatelette (1) chatenay malabry (1) chaumont (1) chenonceau (2) chenonceaux (1) cheverny (1) chevreuse (2) chinon (1) chopin (1) circus (1) citadella (1) citroen (1) clermont ferrand (1) clos (1) cnrs (1) college (1) colmar (1) combray (1) compiegne (1) comte (2) conciergerie (2) concorde (3) condé (1) contador (1) cordeliers (1) cork (1) cornwall (1) cotterets (1) coubertin (1) countryside (1) courances (1) courson (1) couvertoriade (1) crecy (1) csaba (1) csata (2) csoki (1) cukkini (1) cyclop (2) cyrano (4) dachau (1) dali (1) dampierre (2) danton (1) dartmoor (1) dartmorr (1) darwin (1) debussy (1) deep purple (1) defense (2) delacroix (1) descartes (2) detektálása (1) deux (1) de sade (1) diadalív (3) diderot (2) dijon (1) dolmen (2) dordogne (2) dorsay (1) doue la fontaine (1) dourdan (1) dover (2) down (1) downing (1) drago (1) drake (1) dublin (1) dumas (3) duna forrás (1) dunkerque (1) dupin (1) ecouen (1) éden (1) édeskömény (2) eglise (1) egyetem (1) eiffel (2) eiffel torony (1) elseje (1) első világháború (1) elysees (3) ep (1) erdő (2) eresis (1) ermenonville (1) érzések (1) essone (1) étel (2) etióp (1) etoile (2) etretat (2) étterem (2) etudiante (1) eu (2) európa (1) fallenfest (1) falu (1) falzett (1) fanfan (1) fecamp (1) feiburg (1) fekete erdő (2) felvonulás (1) ferenc (2) ferte milon (1) festészet (1) festmények (1) fésüskagyló (1) fesztivál (1) fleur (1) fleville (1) foch (1) fontainebleau (4) fontevraud (1) ford (1) forddal nyaralok (11) forradalom (1) fort (2) fort boyard (1) fouauet (1) frabciaország (1) francia (5) franciaország (130) franciszág (1) francois (1) franiaország (1) frankfurt (1) franklin (1) frehel (1) freiburg (1) fürdő (1) gaillard (1) galéria (2) galériák (1) galway (1) gambetta (1) gare de lest (1) gaudi (1) gejzír (1) genf (1) geocaching (6) gépi tanulás (1) gherkin (2) gien (2) gif (2) giverny (2) globe (1) go (3) goethe (1) gombászás (1) gördeszka (1) görkorcsolya (1) görkori (1) grande (1) grimbergen (1) guarande (1) guimet (1) györgy (1) hadtörténeti (1) hall (1) hamurappi (1) handel (1) hang (1) harcsa (1) hastings (1) házibuli (1) heidelberg (1) héja (1) hendrix (1) henner (1) henrik (1) hermann hesse (1) heurt (1) híd (1) hindu (1) (3) holbach (1) homok (1) homoszexuális (1) hugo (2) humanite (1) hyde (2) if (1) illiers (1) impresszionizmus (3) innsbruck (1) intersí (1) invalidusok (1) írország (2) jackson (1) jakobinus (1) janzenizmus (1) japán (2) jaques (1) jardin du luxembourg (1) játék (1) javítás (1) josephine (1) jules (1) július 14 (1) kagyló (1) kampány (1) kápolna (1) karnevál (1) kastély (13) katakombák (1) katedrális (1) kazamata (1) kelták (2) kensington (1) kert (3) kiállítás (1) kínai (1) király (1) királysírok (1) klub (3) koblenz (1) komp (1) könyv (1) korona (1) középkor (1) krémleves (1) krumpli (1) kumato (1) kutatás (1) lac du barrage grandval (1) lafayette (1) lajos (5) lance (1) lands end (1) langeais (1) latte (1) lausanne (1) la fontaine (1) la manche (2) la rochelle (1) la turbie (1) leonardo da vinci (2) le bourget (1) le braun (1) le mans (1) le marais (1) le notre (1) le riveau (1) lichtenstein (1) limerick (1) limsi (3) lin (1) linz (2) locke (1) loire (3) london (3) louvre (2) lovak (1) lri (2) luce (1) lucerne (1) luneville (1) lutece (2) luxemburg (1) luynes (1) luzern (1) madeleine (2) magots (1) magyarország (3) mainz (1) maisons laffitte (1) május (1) mandir (1) mandulakagyló (1) marais (2) maraton (1) marcel (1) marie (1) márki (1) marly (2) marmolada (1) marriott (1) mars (1) marseille (1) masions laffitte (1) massy (2) mecset (2) meleg (1) melegfelvonulás (1) menhir (1) meran (1) merano (1) meridián (1) mérő (1) metallica (1) metronóm (1) metz (1) meudon (1) millau (2) milly (1) milly-la-foret (1) mily-la-foret (1) minack (1) mini európa (1) mogo (2) molay (1) monaco (1) mondsee (1) monet (2) monmartre (1) monnet (1) montargis (1) montelimar (1) montesquieu (1) monte carlo (1) montgolfier (1) montmartre (2) montparnasse (1) montreaux (1) montsoreau (1) mont saint michel (1) monument (1) moreau (1) morvan (1) moussais (1) műhold (1) münchen (1) musee (2) musee moyen age (1) mutatványosok (1) múzeum (7) nancy (2) nantes (2) napóleon (1) napoleon (5) navacelles (2) negyed (1) németország (9) neptun (1) neuchatel (1) neuschwanstein (1) nevers (1) nimes (1) noire (1) normandia (2) normann (1) notre dame (3) nürnberg (2) nyelvlecke (1) nyelvtanulás (1) olaszország (3) omaha beach (1) opera (1) orange (1) orangerie (1) óriás (1) óriásharcsa (1) orleans (2) orsay (3) ötzi (1) oxford (2) paela (1) pál (1) palais royal (1) palaseau (1) pálma (1) pantomim (1) paprika (1) parade (1) paradicsom (1) parc (1) parc citroen (1) paris (1) párizs (53) park (4) parlament (1) partraszállás (2) pascal (2) passau (2) passy (1) pasta (1) pegasus (1) pellegrino (1) percebe (1) pere lachaise (1) pernod (1) petanue (1) petit palais (1) picasso (1) piccadilly (1) pierrefonds (2) plage (1) plaza (1) plázs (1) plymouth (1) poitiersi (1) pokolgép (1) polip (1) pompadour (2) pompidou (3) póni (1) pont du gard (1) porthcurno (1) port royal des champs (1) pride (1) procope (1) project (1) proust (1) provins (1) puy saint vincent (1) quai de branly (1) quartier latin (1) rabelais (1) racin (2) racine (2) rajna (1) reading (1) recept (2) regensburg (2) reims (1) remy (1) renault (1) rendőrség (1) reneszánsz (1) rennes (1) repülőgép (1) rimbaud (1) robespiere (1) robot (1) robotics (1) rochester (1) rodin (2) roland garros (1) rómaiak (1) romantika (1) roquefort (1) rostand (1) rouen (2) rousseau (2) royal (1) rózsa vonal (1) rueil malmaison (1) sache (1) saclay (1) sagrada familia (1) saint chapelle (1) saint cloud (1) saint denis (1) saint germain en laye (2) saint hyppolite du fort (1) saint jean beauregard (1) saint laurent le minier (1) saint malo (1) saint michael (1) saint nazaire (1) saint tropez (1) salem (1) sarkozy (1) saumur (1) sceaux (2) schaffhausen (1) schloss ambras (1) selyem (1) seully (1) sevres (1) shakespeare (1) shakespeare and company (2) shogi (1) sívakáció (1) snowboard (2) soleil (1) sólepárlás (1) sophie marceau (3) sorbone (1) sorbonne (1) southwark (1) spanyolország (3) stonehenge (2) strasbourg (2) strassburg (1) street (1) sully (1) svájc (3) svm (1) swaminarayan (1) szabadság (1) szafari (1) szent johanna (1) szerelem (1) sziget (1) szilveszter (1) színház (1) szinkrotron (1) szobor (1) szökőkűt (1) szökőkutak (1) szónok (1) sztrájk (1) tangó (1) társasozás (1) tavistock (1) tél (1) templom (1) tenger (1) tengeri sün (1) tengerpart (1) terror (1) tészta (1) thiepval (1) thoiry (1) todt (1) tolvaj (1) tor (2) torony (1) torreádor (1) total (1) toulon (1) touluse lautrec (1) tour (1) tourelles (1) tours (5) tour de france (2) tower (2) trianon (2) trier (1) trinity (2) trockista (1) tübingen (1) tudomány (1) tuileriák (3) tumulus (1) tüntetés (1) turgenyev (1) tűzijátek (1) újév (1) ulis (1) ulm (1) űrhajó (1) ussis (1) utcai (1) üvegtigris (1) vadászrepülő (1) vaduz (1) választások (2) valencay (1) valencia (1) van gogh (3) vár (1) varennes (1) vaux le vicomte (1) velib (1) vendome (2) verdun (1) verlaine (1) verne (1) vernon (1) vernonnet (1) versailles (5) verseny (2) vichy (1) victor (2) viktor (1) világháború (1) villandry (1) villers (1) vincennes (3) vincent van gogh (1) virty (1) vitre (1) vízesés (1) voltaire (2) vosges (2) waterloo (1) wellington (1) westmister (1) windsor (2) wittgenstein (1) woodhenge (1) woody allen (1) zene (1) zenészek (1) zsidó (1) Címkefelhő

Linkblog

2009.06.14. 12:10 Brendel Mátyás

Barbizon, Fontainebleau

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Mielőtt a szombati kirándulásra térek, azt mondom el, hogy végre magyarokkal találkoztam itt a régióban. Mindez a Versailles-i kirándulás gyümölcse, ahol megismerkedtem Agnes-szel. Az ő férje, Balázs, magyar, és  ő ismeri Róbertet és Tamást. Ráadásul mindhárman olyan területen dolgoznak, ami közel áll az én kutatási területemhez: statisztika, gépi tanulás. Pénteken söröztünk egyet Bures fő, és eddigi tudásom szerint egyetlen kocsmájában, ami azonban nyolckor be is zárt. Még ilyet.  Tamás és Balázs hazament, de Róberttel elmentünk Orsaybe egy másik kocsmába. Egyébként ott is zártak a kocsmák, és alig találtunk nyitva egyet.  Jó lenne sörözni időnként egyet máskor is.

A szombati kirándulás előzményéhez tartozik, hogy olvastam Barbizonról egy virtus.hu-s cikkel kapcsolatban. Nem linkelem be, mert ott nem sok szó volt Barbizonról. Nos, mindenesetre azt megjegyeztem, hogy ha elmegyek Fontainebleau-be, akkor útba kell ejtenem.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

A már korábban megszületett terv az volt, hogy az RER D-vel kimegyek Melunig, és onnan biciklizek el Fontainebleau-be és vissza. Ismét olyan túra, amelyik megtehető egy nap alatt. Sajnos be kellett mennem a Les Halles-ig, hogy átszálljak, azaz egy elég nagy kerülőt kell tenni Párizsba, hogy eljussak nem is olyan messze, kicsit kelet fele.

Ráadásul most későn keltem, lustán indultam, mivel nem volt konkrét jegyem. Buresben, az RER állomáson vettem jegyet. Rájöttem, hogy az automatánál bármilyen célt kiválaszthatok, és vehetek oda jegyet. Ez tutira jó, ha jön az ellenőr.  Sajnos 11 euró volt, ami kb. azért arányos a megtett úttal, csak nem a távolsággal, ahova eljutottam.

Mivel ilyen kényelmesen indultam el, dél volt, mire célhoz értem. Közben azonban kiderült, hogy én olyan RER-re szálltam fel, amely Melunba kerülő úton megy. A jó a rosszban, hogy ha már, akkor leszállok kicsit előbb. Kicsit jutok csak közelebb Barbizonhoz, de a kerülő úttal felér. Vosvesben szálltam le, és ügyelnem kellett, hogy innen is eltalálok-e Barbizonba.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Az RER mellett feltűnt a Szajna, amely itt egy kis magyar folyóhoz hasonlít, amely a Tisza mellékága. Mondjuk a Kőrös. Nem tudom pontosan, mert a Kőröst nem ismerem. A Bodrogot meg túl jól, az kicsit nekem más. Mindenesetre csendesen kanyarog, és fűzfák hajolnak a meder fölé, alattuk sok kis stég felhajtható bejárattal. Nyilván magánemberek használják horgászathoz. Az állomáson leszállva rögtön ez fogadott, és az igazi, nyári meleg.

Elkövettem megint azt a kis hibát, hogy alulbecsültem a meleget. 25 fokot mondtak, napsütést, én farmerban mentem, és egy fekete pólóban. Nem égtem le nagyon, mert Chenanceau-ba menet már barnultam rendesen, de azért kicsit kényelmetlen volt. Egy sapka, rövidnadrág, fehér póló pont jó lett volna.

Barbizonig nem sok mondandóm van, nyílt termőföldek, kevés erdő.  Sok út, kis községek, sűrűn egymás után.  Barbizon sem kezdődött túl érdekesen, és amikor azt gondoltam, a központba értem, akkor is csak egy-két galériát láttam, meg egy éttermet a kereszteződésben, amelyen azonban volt egy festmény.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

A barbizoni festők nem annyira ismertek, mint az impresszionisták, az átmenetet képviselték, ők kezdték el azt, amit az impresszionizmus befejezett.  Nyilvánvalóan a közeli erdő szépségei motiválták a tájképfestészetet, de aztán azt a szubjektivitást és technikai kibontakozást is, amely az impresszionizmushoz vezetett.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Az említett kereszteződés után jobbra fordulva azonban kiderült, hogy a falu központja itt van, és egy egész hosszú utca van tele galériákkal, éttermekkel. Olyan, mint Szentendre, csak kisebb, sík, és a Duna helyett az erdő határolja a falut.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Nem volt különösebb célom, igazából „átlovagoltam” volna a falun, hogy Fontainebleau-ba siessek. Olyan sok időm nem volt galériákban időzni. Ráadásul siesta volt éppen. Egyik galériánál azonban egy nyilvánvalóan német csoport gyülekezett. Ez modernnek nézett ki, és a festmények is az évszakokat modern, akvarell színekben ábrázolták. Érdekelt.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Amikor lefényképeztem, kiszólt egy nő, hogy meg is lehet venni. Amikor tovább nézegettem a képeket azzal a gondolattal, hogy valóban, ha egy kis kép nem nagyon drága, akár meg is vehetem, akkor a nő beszólított. Kicsit rámenős volt, de nem teljesen unszimpatikus.

Olvasgattam, hogy Erika Gage galériájáról van szó, és volt egy rövid életrajz is a kirakatban. A nő beinvitált, hogy ha akarok venni valamit, mondjam meg, de ha tudok németül, be is jöhetek meghallgatni  a vezetését. Mondtam, tudok németül,és bementem.

Ekkor már sejtettem, hogy magával a művésznővel beszélek, aki elég idős volt, stimmelt az életrajzi adatokhoz, és a német is egybeesett. Nem lehetett véletlen. Látom, hogy köténye van, és festékes. Utána az életrajzot egyes szám első személyben mondta el. Világos. Ráadásul a művészekre jellemző anekdoták, szubjektív bizonyosság is dőlt belőle.:)

Nos, hát addig noszogatott, hogy vettem egy képet, és csak annyiban nincs meg a teljes jó érzésem, hogy nem tudtam igazán körbe nézni. Szóval lehet, hogy lett volna ott valami hasonló, ami igazán megtetszett volna.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Nemsokára megértettem, hogy miért Barbizonban alakult ki ez az iskola. Az erdő olyan fantasztikus volt, hogy még. Egyébként teljesen Finnországra emlékeztettek a fenyők, és a sziklák. Hogy pontos legyek, és nekem illik, a Helsinki közeli vidékre gondolok, nem az oului vagy még északabbi részekre. Helsinkinél sziklás, nyitottabb fenyvesek vannak, és dombosabb a vidék. Oulunál teljesen sík a terület és a fenyves sűrűbb, az alján pedig fél méter mohás, zuzmós aljnövényzet szőnyegén lépdelünk.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Nos, tehát ez a fenyőillat ez nagyon ismerős volt, és nagyon kellemesen érintett. Itt ebédeltem is egy kicsit a sziklák között. El tudom képzelni egyébként, hogy a boulderezést itt találták fel, annyi a sok szikla a viszonylag sík vidéken. Viszont milyen vicces volna elképzelni  Theodore Rousseau-t, amint palettával az övére tűzve megmászik egy bouldert, hogy a képét a tetejéről látható kilátásról tudja megfesteni.  Láttam is pár magnézia nyomot, de nem a múlt századból.  Kicsit mászkáltam, de azért cipő nélkül nem tudtam érdekes helyeken felmenni. Ha mindez Bures közelében lenne, akkor kihoznám a cipőm.

Barbizon és Fontainebleau között végig az erdőben haladtam, egy kis úton, amelyről volt térképem, mert felkészültem rá. Ezzel a szombati kirándulásom igazi természetjáró túra lett, ami azért egy jó kis színfolt a sok kastély után.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Azért a kastélyt Fointanebelau-ban megnéztem, és ez is szerencsésen alakul, mert a kertbe be lehetett menni ingyen, és körbe járhattam az egész kastélyt. Belülre nem mentem volna, mert láttam már eleget, és annyira sok időm nem volt. Így a kastély történetéről nem sokat tudok, majd ezt még el kell olvasnom. Egyelőre annyit, hogy itt volt Napoleon, amikor legyőzték, és itt írta alá a békét, ami után Elbára száműzték. Párizst már elfoglalták a koalíciós seregek, nagyobb rombolás nélkül. Nepoleon óriási túlerővel volt szemben: poroszok, oroszok, angolok. Körülbelül, mint Görgey Világos előtt. És körülbelül, mint Görgey, végül is fel kellett, hogy adja.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Napoleon kisebb csaták során kis veszteséggel nagyobb veszteségeket okozott az ellenségnek, ami zseniális volt, de nem elég. Pár ezres veszteségek nem okoztak fordulatot. Nagy csatába pedig nem ment bele, mert akkor odaveszhet az egész serege. Párizs ellenvonult volna, de tábornokai fellázadtak. Fontainebleau igazán Napoleonnak való hely, fenséges, de hűvös.  Mármint a stílusa, nem az időjárás. Az elég meleg volt, és kifárasztott.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Benéztem egy Carefour  supermarketbe, amiről azt gondoltam, biztos olcsó. Annak reklámozzák. De nem volt az. Mindenesetre azért jó volt, vettem sült krumplit, és valami olyan húst,ami átmenet volt a löncshús, a paté, az aszpikos hús között. Voulez vous patez avec moi?:) Finom volt, és meg tudtam enni a krumplihoz kézzel. Azaz fogpiszkálóval.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Emiatt vissza se mentem Melunba. Végül is a vonatozásos tervem teljesen felborult. Avonból mentem vissza, ami Fountainebleau-val gyakorlatilag azonos város. Nem itt gyártják az Avont, az az angliairól kapta a nevét. Szóval Avonról nincs mit mondanom.

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

A visszaút így kb ugyanannyiba került, kb hasonló, emeletes kis vonaton történt, csak a Gare de Lyonba érkeztem, ahol még sosem voltam.  Nem baj, érdemes volt megnézni. Emlékeztetett a helsinki Järnvög Station-hoz annyiban, hogy van egy óratorony. A Bastille téren levő oszlop hamar szembe jött velem, és innen már tudtam az utat. Rögtön balra, és ba a Cité-hez. Kedvenc parkomban (Rue Largange) elidőztem egy kicsit. Van ott egy öreg akácfa, és éppen azon morfondíroztam, hogy vajon itt volt-e már a forradalomban? Kiderült, hogy igen,  1609-ben ültették.

 

Származási hely: 2009.6.13.barbizon.fontainebleau

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország erdő napóleon impresszionizmus boulder fontainebleau barbizon


A bejegyzés trackback címe:

https://ile-de-france.blog.hu/api/trackback/id/tr641184035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása