Île-de-France

Párizs mellett, Île-de-France-ban, Párizstól kicsit délre élek. A blog itteni életemről, utazásaimról, Franciaországról, de leginkább annak közepéről fog szólni.

Erre jártam

<

Hozzászólások

Címkék

19. század (1) afgán (1) aix en provence (1) albérlet (4) albert (1) albert kahn (1) aldebaran (1) alexandre (1) algírok (1) állatkert (1) amboise (3) ambopise (1) amiens (2) ampere (1) andernech (1) angers (1) anglia (13) antik (1) antikvitás (1) antoinette (1) antony (1) apátság (2) apokalipszis (1) apolló (1) aquitania (4) arch (1) archeológia (1) arc de triomphe (1) arena (1) aréna (1) arles (2) armstrong (1) arromanches (1) asterix (1) atomium (1) augsburg (1) august (1) augustus (1) ausztria (4) autó (1) autóbaleset (2) autópálya (1) auvers (2) avantgarde (1) avebury (1) avignon (1) azay le rideau (1) azincourt (1) ázsia (1) babaház (1) baden (1) balaton (1) baleset (1) balogh (1) baloldal (1) balzac (4) barbecue (1) barbizon (2) barcelona (2) barlang (3) barnaby (1) basel (1) bastille (3) baszkföld (1) bataille (1) bath (1) bayeaux tapestry (1) bayeux (2) bazoches (1) beauregard (1) beauvais (1) beethoven (1) béke (1) belgium (2) benjamin (1) bercy (1) bern (1) beynac (1) biarritz (1) bicikli (4) bigalle (1) big ben (1) bikaviadal (1) biron (1) blackwell (1) blois (2) bodeni tó (1) body (1) bois de boulogne (1) bonn (1) bor (1) bordeaux (2) bougival (1) bougon (1) boulder (1) boule (1) boulogne (1) bourget (1) bozen (1) break (1) breteuil (2) bridge (1) brie (1) brieve (1) brissac (1) brüsszel (1) buckingham (1) buddhizmus (1) bunker (1) bures (1) bures sur yvette (2) burgundia (1) buridan (1) bürokrácia (1) bűvészet (1) caen (1) cafe (1) cahmps du march (1) calais (3) calvados (1) cambridge (1) cannes (2) canterbury (2) cap (1) carnac (1) carnap (1) cavendish (1) cawl (1) cernuschi (1) cesane (1) chaalis (1) chambord (2) champagne (1) champs (2) champs elysees (1) chanteloup (1) chantilly (2) charleville (1) chartres (1) chateau (6) chateaubriand (1) chateau thierry (1) chatelette (1) chatenay malabry (1) chaumont (1) chenonceau (2) chenonceaux (1) cheverny (1) chevreuse (2) chinon (1) chopin (1) circus (1) citadella (1) citroen (1) clermont ferrand (1) clos (1) cnrs (1) college (1) colmar (1) combray (1) compiegne (1) comte (2) conciergerie (2) concorde (3) condé (1) contador (1) cordeliers (1) cork (1) cornwall (1) cotterets (1) coubertin (1) countryside (1) courances (1) courson (1) couvertoriade (1) crecy (1) csaba (1) csata (2) csoki (1) cukkini (1) cyclop (2) cyrano (4) dachau (1) dali (1) dampierre (2) danton (1) dartmoor (1) dartmorr (1) darwin (1) debussy (1) deep purple (1) defense (2) delacroix (1) descartes (2) detektálása (1) deux (1) de sade (1) diadalív (3) diderot (2) dijon (1) dolmen (2) dordogne (2) dorsay (1) doue la fontaine (1) dourdan (1) dover (2) down (1) downing (1) drago (1) drake (1) dublin (1) dumas (3) duna forrás (1) dunkerque (1) dupin (1) ecouen (1) éden (1) édeskömény (2) eglise (1) egyetem (1) eiffel (2) eiffel torony (1) elseje (1) első világháború (1) elysees (3) ep (1) erdő (2) eresis (1) ermenonville (1) érzések (1) essone (1) étel (2) etióp (1) etoile (2) etretat (2) étterem (2) etudiante (1) eu (2) európa (1) fallenfest (1) falu (1) falzett (1) fanfan (1) fecamp (1) feiburg (1) fekete erdő (2) felvonulás (1) ferenc (2) ferte milon (1) festészet (1) festmények (1) fésüskagyló (1) fesztivál (1) fleur (1) fleville (1) foch (1) fontainebleau (4) fontevraud (1) ford (1) forddal nyaralok (11) forradalom (1) fort (2) fort boyard (1) fouauet (1) frabciaország (1) francia (5) franciaország (130) franciszág (1) francois (1) franiaország (1) frankfurt (1) franklin (1) frehel (1) freiburg (1) fürdő (1) gaillard (1) galéria (2) galériák (1) galway (1) gambetta (1) gare de lest (1) gaudi (1) gejzír (1) genf (1) geocaching (6) gépi tanulás (1) gherkin (2) gien (2) gif (2) giverny (2) globe (1) go (3) goethe (1) gombászás (1) gördeszka (1) görkorcsolya (1) görkori (1) grande (1) grimbergen (1) guarande (1) guimet (1) györgy (1) hadtörténeti (1) hall (1) hamurappi (1) handel (1) hang (1) harcsa (1) hastings (1) házibuli (1) heidelberg (1) héja (1) hendrix (1) henner (1) henrik (1) hermann hesse (1) heurt (1) híd (1) hindu (1) (3) holbach (1) homok (1) homoszexuális (1) hugo (2) humanite (1) hyde (2) if (1) illiers (1) impresszionizmus (3) innsbruck (1) intersí (1) invalidusok (1) írország (2) jackson (1) jakobinus (1) janzenizmus (1) japán (2) jaques (1) jardin du luxembourg (1) játék (1) javítás (1) josephine (1) jules (1) július 14 (1) kagyló (1) kampány (1) kápolna (1) karnevál (1) kastély (13) katakombák (1) katedrális (1) kazamata (1) kelták (2) kensington (1) kert (3) kiállítás (1) kínai (1) király (1) királysírok (1) klub (3) koblenz (1) komp (1) könyv (1) korona (1) középkor (1) krémleves (1) krumpli (1) kumato (1) kutatás (1) lac du barrage grandval (1) lafayette (1) lajos (5) lance (1) lands end (1) langeais (1) latte (1) lausanne (1) la fontaine (1) la manche (2) la rochelle (1) la turbie (1) leonardo da vinci (2) le bourget (1) le braun (1) le mans (1) le marais (1) le notre (1) le riveau (1) lichtenstein (1) limerick (1) limsi (3) lin (1) linz (2) locke (1) loire (3) london (3) louvre (2) lovak (1) lri (2) luce (1) lucerne (1) luneville (1) lutece (2) luxemburg (1) luynes (1) luzern (1) madeleine (2) magots (1) magyarország (3) mainz (1) maisons laffitte (1) május (1) mandir (1) mandulakagyló (1) marais (2) maraton (1) marcel (1) marie (1) márki (1) marly (2) marmolada (1) marriott (1) mars (1) marseille (1) masions laffitte (1) massy (2) mecset (2) meleg (1) melegfelvonulás (1) menhir (1) meran (1) merano (1) meridián (1) mérő (1) metallica (1) metronóm (1) metz (1) meudon (1) millau (2) milly (1) milly-la-foret (1) mily-la-foret (1) minack (1) mini európa (1) mogo (2) molay (1) monaco (1) mondsee (1) monet (2) monmartre (1) monnet (1) montargis (1) montelimar (1) montesquieu (1) monte carlo (1) montgolfier (1) montmartre (2) montparnasse (1) montreaux (1) montsoreau (1) mont saint michel (1) monument (1) moreau (1) morvan (1) moussais (1) műhold (1) münchen (1) musee (2) musee moyen age (1) mutatványosok (1) múzeum (7) nancy (2) nantes (2) napóleon (1) napoleon (5) navacelles (2) negyed (1) németország (9) neptun (1) neuchatel (1) neuschwanstein (1) nevers (1) nimes (1) noire (1) normandia (2) normann (1) notre dame (3) nürnberg (2) nyelvlecke (1) nyelvtanulás (1) olaszország (3) omaha beach (1) opera (1) orange (1) orangerie (1) óriás (1) óriásharcsa (1) orleans (2) orsay (3) ötzi (1) oxford (2) paela (1) pál (1) palais royal (1) palaseau (1) pálma (1) pantomim (1) paprika (1) parade (1) paradicsom (1) parc (1) parc citroen (1) paris (1) párizs (53) park (4) parlament (1) partraszállás (2) pascal (2) passau (2) passy (1) pasta (1) pegasus (1) pellegrino (1) percebe (1) pere lachaise (1) pernod (1) petanue (1) petit palais (1) picasso (1) piccadilly (1) pierrefonds (2) plage (1) plaza (1) plázs (1) plymouth (1) poitiersi (1) pokolgép (1) polip (1) pompadour (2) pompidou (3) póni (1) pont du gard (1) porthcurno (1) port royal des champs (1) pride (1) procope (1) project (1) proust (1) provins (1) puy saint vincent (1) quai de branly (1) quartier latin (1) rabelais (1) racin (2) racine (2) rajna (1) reading (1) recept (2) regensburg (2) reims (1) remy (1) renault (1) rendőrség (1) reneszánsz (1) rennes (1) repülőgép (1) rimbaud (1) robespiere (1) robot (1) robotics (1) rochester (1) rodin (2) roland garros (1) rómaiak (1) romantika (1) roquefort (1) rostand (1) rouen (2) rousseau (2) royal (1) rózsa vonal (1) rueil malmaison (1) sache (1) saclay (1) sagrada familia (1) saint chapelle (1) saint cloud (1) saint denis (1) saint germain en laye (2) saint hyppolite du fort (1) saint jean beauregard (1) saint laurent le minier (1) saint malo (1) saint michael (1) saint nazaire (1) saint tropez (1) salem (1) sarkozy (1) saumur (1) sceaux (2) schaffhausen (1) schloss ambras (1) selyem (1) seully (1) sevres (1) shakespeare (1) shakespeare and company (2) shogi (1) sívakáció (1) snowboard (2) soleil (1) sólepárlás (1) sophie marceau (3) sorbone (1) sorbonne (1) southwark (1) spanyolország (3) stonehenge (2) strasbourg (2) strassburg (1) street (1) sully (1) svájc (3) svm (1) swaminarayan (1) szabadság (1) szafari (1) szent johanna (1) szerelem (1) sziget (1) szilveszter (1) színház (1) szinkrotron (1) szobor (1) szökőkűt (1) szökőkutak (1) szónok (1) sztrájk (1) tangó (1) társasozás (1) tavistock (1) tél (1) templom (1) tenger (1) tengeri sün (1) tengerpart (1) terror (1) tészta (1) thiepval (1) thoiry (1) todt (1) tolvaj (1) tor (2) torony (1) torreádor (1) total (1) toulon (1) touluse lautrec (1) tour (1) tourelles (1) tours (5) tour de france (2) tower (2) trianon (2) trier (1) trinity (2) trockista (1) tübingen (1) tudomány (1) tuileriák (3) tumulus (1) tüntetés (1) turgenyev (1) tűzijátek (1) újév (1) ulis (1) ulm (1) űrhajó (1) ussis (1) utcai (1) üvegtigris (1) vadászrepülő (1) vaduz (1) választások (2) valencay (1) valencia (1) van gogh (3) vár (1) varennes (1) vaux le vicomte (1) velib (1) vendome (2) verdun (1) verlaine (1) verne (1) vernon (1) vernonnet (1) versailles (5) verseny (2) vichy (1) victor (2) viktor (1) világháború (1) villandry (1) villers (1) vincennes (3) vincent van gogh (1) virty (1) vitre (1) vízesés (1) voltaire (2) vosges (2) waterloo (1) wellington (1) westmister (1) windsor (2) wittgenstein (1) woodhenge (1) woody allen (1) zene (1) zenészek (1) zsidó (1) Címkefelhő

Linkblog

2009.05.13. 20:13 Brendel Mátyás

Tours, Amboise, Blois, Chambord és Orleans

Származási hely: 2009.05.10_Amboise_Blois_Chambord_Orleans

 Vasárnap azzal kezdtem, hogy Toursba mentem, mivelhogy a városban még alig voltam, pontosabban csak szombat este. Sikerült leparkolnom a központtól nem messze, és jártam egy kört ott, ahol lényegében tegnap este már voltam. Több időm Toursra nem is volt, pedig még pár kevésbé fontos, érdekes dolog biztos van ott. Ha a környéken több száz kilométerre csak finn fenyvesek lettek volna, akkor nyilván egész más a helyzet, de sok mindent kellett megnézzek.

Származási hely: 2009.05.10_Amboise_Blois_Chambord_Orleans

Nem volt pontos tervem. a sok kastélyt nem volt időm végignéznem. Chambordot választottam ki, mert hát jó nagy. Útközben pedig megálltam Blois-ban. A Loire partján haladtam, és egyszer csak a másik parton valami egyértelműen látványos szín tűnt fel: egy egészen nagy kastély egy hegyoldalban a parton. Lenyűgöző volt. Rögtön jött is egy parkoló, ahol sorban álltak a kocsik. Nyilván a fényképezésre gondoltak az út tervezői és a turisták is.

Származási hely: 2009.05.10_Amboise_Blois_Chambord_Orleans

Egy angolul beszélő nő és fia kért meg, hogy fényképezzem le őket, aztán én is sorra kerültem. Jó, hogy még onnan lefényképeztem a kastélyt, mert utána hiába mentem át a hídon, nem bírtam leparkolni a város közepén, pedig vagy tíz percet döcögtem egy hosszú parkolóban. Utána úgy döntöttem, hogy akkor inkább megyek tovább.

Származási hely: 2009.05.10_Amboise_Blois_Chambord_Orleans

Bloisban is megálltam a kastélynál, ha már ott vagyok, és körbejártam, de itt se mentem be. Vettem kastélyos hűtő mágnest, ami sok kicsi darabból áll, és több, mint a fele kastélyt láttam. Csak itthon tudtam meg, hogy Amboise-ban mekkora dolgot hagytam ki. Mégpedig Leonardo da Vincit. Azért volt ott akkora tömeg.

De én sajnos csak annyit tudtam, hogy Leonardo Franciaországban élt élete végén, azt nem, hogy pontosan hol halt meg. Azt meg nem is álmodtam volna, hogy ott van eltemetve Amboiseban. No mindegy, azóta kinéztem, hogy Amboiset és egy gyönyörű kastélyt, melyet kihagytam, meg tudom nézni vonattal és biciklivel is egy nap alatt.

Megint átmentem a Loire déli partjára, és eljutottam végre Chambord-ba. Az út áthaladt a kastélykert falán és kapuján, aztán még kilométereket haladtam tovább. Aztán megláttam a kastélyt, és parkolók következtek. Előbb ingyenesek, majd fizetősek. Az ingyenest választottam, mert a fizetős sem a kastély mellett volt, és azt a pár száz métert lesétálhatom.

Chambord olyasmi, mintha az erdőkkel körülvett nagy mező közepére valaki ledobott volna egy kastélyt. Mintha Chauchescu megrendelte volna, és odatették volna. Annyira a semmi közepén van, annyira sík a vidék, hogy nem tudja az ember, miért pont itt van.

Származási hely: 2009.05.10_Amboise_Blois_Chambord_Orleans

Pedig I. Ferenc építette, tehát egészen régi volt. Alig járt azonban a kastélyban, ráadásul a tervei fokozatosan változtak, és ez meg is látszik: az első ránézésre szimmetrikus épületen nagyon sok asszimetria található. Nos, ki mennyit talál?

Származási hely: 2009.05.10_Amboise_Blois_Chambord_Orleans

Chambord egyébként is furcsa. Vadászkastélynak épült, akárcsak Versailles, de soha nem volt a király uralkodói székhelye. Az ajtók, ablakok kicsik, főleg a földszinten. A szobákban van pár díszes, de nem annyira nagyon pompás, mint várnánk. Ferenc  szándékosan nem pompázta túl a kastélyt, és az utána jövő királyok sem. Ugyanakkor itt lakott Sztaniszláv, a bukott lengyel király. Továbbá Chambord grófja, aki viszont nem, vagy csak alig volt itt, mivelhogy csupán a trón várományosa volt akkor, amikor Franciaország már nem volt királyság, a második és harmadik köztársaság idején.

Származási hely: 2009.05.10_Amboise_Blois_Chambord_Orleans

Járt itt, illetve lakott itt, még két katonatiszt is, Maurice de Saxe és Louise Alexandre is. Szóval elég érdekes a berendezés.  Érdemes megnézni.

Chambord után Orleans következett, de útközben, Clery-Saint-Andrénál egy kiírást láttam, hogy valamelyik Lajos itt nyugszik valamelyik bazilikában. Hát jó. Nemsokára jött egy bazilika, leparkoltam. A GPS nem tudott semmit. Bementem. Hát középen egy pár ember álldogált, és egy nő egy valaminek a fedelét tartogatta, és magyarázott. Odamentem, hát nem ott van a mi Lajosunk?  A XI. Azt olvastam, a legtöbb francia király a Saint Denis templomban van eltemetve, akárcsak a Habsburgok a kapucinus templomban, a mi királyaink meg a Székesfehérvári Bazilikában voltak.

Származási hely: 2009.05.10_Amboise_Blois_Chambord_Orleans

Ugyanúgy, mint nálunk, az első királyok azonban még szana-széjjel temetkeztek, egy számukra kedves helyen, egy általuk alapított kegyhelyen. Nos hát ez a Lajos ez itt.

Származási hely: 2009.05.10_Amboise_Blois_Chambord_Orleans

Orleansba még hat óra előtt értem, amit fontosnak tartottam, mivel Johanna múzeuma bezárhat hatkor. No hát negyvenkor már nem volt nyitva. Hát ennyit a szentekről. Azért a házát megtaláltam, és hát nem nagy baj, ha lemaradtam a szentemről.

Tankoltam benzint, mert már fogyóban volt, és semmiképpen nem bírta volna ki hazáig. Igazából az első kút automata volt, és nem sikerült tankolni. Mivel a franciák se tudtak, ezért elkönyveltük, hogy nincs benzin. Van ilyen is.

Származási hely: 2009.05.10_Amboise_Blois_Chambord_Orleans

Párizs fele most már nem volt semmi érdekes, nagyobb utakon haladtam, sík terepen. Egy helyt sok szélerőmű volt, és egy malom is. De egyébként semmi érdekes.

Amíg egyszer csak szembe nem jött az apokalipszis három lovasa: az első az eső. De olyan erős zápor, hogy már csak hetvennel tudtam menni az autóúton, és időnként már alig láttam. A kocsi időnként kicsit megúszott a vízen, és amikor leálltam, akkor tényleg csónakáztam. A szembe jövő autók átcsapták a korláton a vizet, több méter magasan, mint télen a hómarók a havat.

Az apokalipszis másik lovasa a dugó volt. Több helyen is bedugult az út. A GPS még mindig bírta, próbáltam kerülni, de végül csak rosszabb lett. Letértem, és egy autópályára értem. Megijedtem, azonnal lementem, és beállítottam, hogy autópályára nem megyek. Előtte az volt, hogy fizetős útra nem megyek.

Aztán esett le, hogy nem a GPS téved, hanem Párizs környékén tényleg nem fizetősek az autópályák. Hát visszamentem. De az meg teljesen bedugult. Erre megint lementem, ahol csak lehetett, de az a lejárat egy másik autópályára vezetett. Figyeltem a táblákat, és láttam, hogy az van kiírva, hogy 15 kilométerig nincs lejárat. A GPS most már 35 kilométert mutatott, holott már tíz alatt volt.

Hát ezt jól megjártam. Ráadásul az autót vissza kellett vigyem nyolcra. Ugyan sejtettem, hogy nem jön érte senki, merthogy pénteken se hozták, hanem már csütörtök este. Szóval hétfőn reggel fogják csak elvinni. De még a benzin kapcsán is aggódtam.

Az apokalipszis harmadik lovasa: a benzinhiány. A kijelző megint az utolsó ledre ugrott, és jelzett, hogy tankolni kéne. Éppen, hogy hazaérhetek tankolás nélkül,  vagy éppen, hogy lerobbanhatok valahol. Kofferrel, esőben. Jó, gondoltam, tankolok még egyszer.

Útba ejtettem pár benzinkutat, de az első nem volt ott, a másodikban meg megint nem volt benzin. Nagyon mérges és ideges lettem, nem szoktam ennyire felkapnia vizet. Pár másodpercig így vezettem, aztán lehiggadtam. Nem lett volna olcsó, ha csak egy kicsit is meghúzom a bérelt kocsit. Biztos sokat fizettetnek velem.

Végül tankolás nélkül  értem haza. Nagyon megkönnyebbültem. Ilyen emlékezetes és kritikus lett a vége. És bizony, ha nem működött volna a GPS, nem tudom, hogy értem volna haza. Még így is egy nagyot kavartam, és kerültem egy csomót.

Az autót pedig még hétfőn se vitték el. Szóltam nekik, és írtam e-mailt, mire kedden elvitték. Nyilván nem kellett nekik. Hát ilyenek ezek a franciák…

Végül had írjak egy keveset az utakról. Az utak minősége általában jó. Egyetlen helyen, a luynesi kastély felett találkoztam csak úthibákkal. Itt az a tábla, hogy "úthibák", tényleg azt jelenti, hogy van egy pár, de mindjárt kijavítjuk. Sok autóút van, amin általában csak 90-nel lehet menni, ritkán engednek többet. Sokszor van egy 3 sávos út, ami váltakozva két sávos az egyik oldalon. Ez nagyon jó, mert időnként mindegyik irányban lehet garantáltan előzni a szembe jövők veszélyeztetése nélkül.

Furcsa módon a faluk és városok szűk kis utcáiban, sokszor a főúton is nemcsak, hogy lehet parkolni, de a parkolókat védik járdaszigetekkel. Ezek is sokszor váltakozva vannak, és mintha időnkélnt szándékosan lennének ott, talán nem is a parkolás kedvéért, hanem, hogy ne lehessen gyorsan menni. Ilyenkor egysávosra szűkül az út, és ki van téve a tábla, hogy melyik iránynak van elsőbbsége. Tényleg az a sejtésem, hogy ezek afféle fekvőrendőrök.

 

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország ferenc lajos tours leonardo da vinci orleans chambord szent johanna blois amboise


A bejegyzés trackback címe:

https://ile-de-france.blog.hu/api/trackback/id/tr531119947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása