Île-de-France

Párizs mellett, Île-de-France-ban, Párizstól kicsit délre élek. A blog itteni életemről, utazásaimról, Franciaországról, de leginkább annak közepéről fog szólni.

Erre jártam

<

Hozzászólások

Címkék

19. század (1) afgán (1) aix en provence (1) albérlet (4) albert (1) albert kahn (1) aldebaran (1) alexandre (1) algírok (1) állatkert (1) amboise (3) ambopise (1) amiens (2) ampere (1) andernech (1) angers (1) anglia (13) antik (1) antikvitás (1) antoinette (1) antony (1) apátság (2) apokalipszis (1) apolló (1) aquitania (4) arch (1) archeológia (1) arc de triomphe (1) arena (1) aréna (1) arles (2) armstrong (1) arromanches (1) asterix (1) atomium (1) augsburg (1) august (1) augustus (1) ausztria (4) autó (1) autóbaleset (2) autópálya (1) auvers (2) avantgarde (1) avebury (1) avignon (1) azay le rideau (1) azincourt (1) ázsia (1) babaház (1) baden (1) balaton (1) baleset (1) balogh (1) baloldal (1) balzac (4) barbecue (1) barbizon (2) barcelona (2) barlang (3) barnaby (1) basel (1) bastille (3) baszkföld (1) bataille (1) bath (1) bayeaux tapestry (1) bayeux (2) bazoches (1) beauregard (1) beauvais (1) beethoven (1) béke (1) belgium (2) benjamin (1) bercy (1) bern (1) beynac (1) biarritz (1) bicikli (4) bigalle (1) big ben (1) bikaviadal (1) biron (1) blackwell (1) blois (2) bodeni tó (1) body (1) bois de boulogne (1) bonn (1) bor (1) bordeaux (2) bougival (1) bougon (1) boulder (1) boule (1) boulogne (1) bourget (1) bozen (1) break (1) breteuil (2) bridge (1) brie (1) brieve (1) brissac (1) brüsszel (1) buckingham (1) buddhizmus (1) bunker (1) bures (1) bures sur yvette (2) burgundia (1) buridan (1) bürokrácia (1) bűvészet (1) caen (1) cafe (1) cahmps du march (1) calais (3) calvados (1) cambridge (1) cannes (2) canterbury (2) cap (1) carnac (1) carnap (1) cavendish (1) cawl (1) cernuschi (1) cesane (1) chaalis (1) chambord (2) champagne (1) champs (2) champs elysees (1) chanteloup (1) chantilly (2) charleville (1) chartres (1) chateau (6) chateaubriand (1) chateau thierry (1) chatelette (1) chatenay malabry (1) chaumont (1) chenonceau (2) chenonceaux (1) cheverny (1) chevreuse (2) chinon (1) chopin (1) circus (1) citadella (1) citroen (1) clermont ferrand (1) clos (1) cnrs (1) college (1) colmar (1) combray (1) compiegne (1) comte (2) conciergerie (2) concorde (3) condé (1) contador (1) cordeliers (1) cork (1) cornwall (1) cotterets (1) coubertin (1) countryside (1) courances (1) courson (1) couvertoriade (1) crecy (1) csaba (1) csata (2) csoki (1) cukkini (1) cyclop (2) cyrano (4) dachau (1) dali (1) dampierre (2) danton (1) dartmoor (1) dartmorr (1) darwin (1) debussy (1) deep purple (1) defense (2) delacroix (1) descartes (2) detektálása (1) deux (1) de sade (1) diadalív (3) diderot (2) dijon (1) dolmen (2) dordogne (2) dorsay (1) doue la fontaine (1) dourdan (1) dover (2) down (1) downing (1) drago (1) drake (1) dublin (1) dumas (3) duna forrás (1) dunkerque (1) dupin (1) ecouen (1) éden (1) édeskömény (2) eglise (1) egyetem (1) eiffel (2) eiffel torony (1) elseje (1) első világháború (1) elysees (3) ep (1) erdő (2) eresis (1) ermenonville (1) érzések (1) essone (1) étel (2) etióp (1) etoile (2) etretat (2) étterem (2) etudiante (1) eu (2) európa (1) fallenfest (1) falu (1) falzett (1) fanfan (1) fecamp (1) feiburg (1) fekete erdő (2) felvonulás (1) ferenc (2) ferte milon (1) festészet (1) festmények (1) fésüskagyló (1) fesztivál (1) fleur (1) fleville (1) foch (1) fontainebleau (4) fontevraud (1) ford (1) forddal nyaralok (11) forradalom (1) fort (2) fort boyard (1) fouauet (1) frabciaország (1) francia (5) franciaország (130) franciszág (1) francois (1) franiaország (1) frankfurt (1) franklin (1) frehel (1) freiburg (1) fürdő (1) gaillard (1) galéria (2) galériák (1) galway (1) gambetta (1) gare de lest (1) gaudi (1) gejzír (1) genf (1) geocaching (6) gépi tanulás (1) gherkin (2) gien (2) gif (2) giverny (2) globe (1) go (3) goethe (1) gombászás (1) gördeszka (1) görkorcsolya (1) görkori (1) grande (1) grimbergen (1) guarande (1) guimet (1) györgy (1) hadtörténeti (1) hall (1) hamurappi (1) handel (1) hang (1) harcsa (1) hastings (1) házibuli (1) heidelberg (1) héja (1) hendrix (1) henner (1) henrik (1) hermann hesse (1) heurt (1) híd (1) hindu (1) (3) holbach (1) homok (1) homoszexuális (1) hugo (2) humanite (1) hyde (2) if (1) illiers (1) impresszionizmus (3) innsbruck (1) intersí (1) invalidusok (1) írország (2) jackson (1) jakobinus (1) janzenizmus (1) japán (2) jaques (1) jardin du luxembourg (1) játék (1) javítás (1) josephine (1) jules (1) július 14 (1) kagyló (1) kampány (1) kápolna (1) karnevál (1) kastély (13) katakombák (1) katedrális (1) kazamata (1) kelták (2) kensington (1) kert (3) kiállítás (1) kínai (1) király (1) királysírok (1) klub (3) koblenz (1) komp (1) könyv (1) korona (1) középkor (1) krémleves (1) krumpli (1) kumato (1) kutatás (1) lac du barrage grandval (1) lafayette (1) lajos (5) lance (1) lands end (1) langeais (1) latte (1) lausanne (1) la fontaine (1) la manche (2) la rochelle (1) la turbie (1) leonardo da vinci (2) le bourget (1) le braun (1) le mans (1) le marais (1) le notre (1) le riveau (1) lichtenstein (1) limerick (1) limsi (3) lin (1) linz (2) locke (1) loire (3) london (3) louvre (2) lovak (1) lri (2) luce (1) lucerne (1) luneville (1) lutece (2) luxemburg (1) luynes (1) luzern (1) madeleine (2) magots (1) magyarország (3) mainz (1) maisons laffitte (1) május (1) mandir (1) mandulakagyló (1) marais (2) maraton (1) marcel (1) marie (1) márki (1) marly (2) marmolada (1) marriott (1) mars (1) marseille (1) masions laffitte (1) massy (2) mecset (2) meleg (1) melegfelvonulás (1) menhir (1) meran (1) merano (1) meridián (1) mérő (1) metallica (1) metronóm (1) metz (1) meudon (1) millau (2) milly (1) milly-la-foret (1) mily-la-foret (1) minack (1) mini európa (1) mogo (2) molay (1) monaco (1) mondsee (1) monet (2) monmartre (1) monnet (1) montargis (1) montelimar (1) montesquieu (1) monte carlo (1) montgolfier (1) montmartre (2) montparnasse (1) montreaux (1) montsoreau (1) mont saint michel (1) monument (1) moreau (1) morvan (1) moussais (1) műhold (1) münchen (1) musee (2) musee moyen age (1) mutatványosok (1) múzeum (7) nancy (2) nantes (2) napoleon (5) napóleon (1) navacelles (2) negyed (1) németország (9) neptun (1) neuchatel (1) neuschwanstein (1) nevers (1) nimes (1) noire (1) normandia (2) normann (1) notre dame (3) nürnberg (2) nyelvlecke (1) nyelvtanulás (1) olaszország (3) omaha beach (1) opera (1) orange (1) orangerie (1) óriás (1) óriásharcsa (1) orleans (2) orsay (3) ötzi (1) oxford (2) paela (1) pál (1) palais royal (1) palaseau (1) pálma (1) pantomim (1) paprika (1) parade (1) paradicsom (1) parc (1) parc citroen (1) paris (1) párizs (53) park (4) parlament (1) partraszállás (2) pascal (2) passau (2) passy (1) pasta (1) pegasus (1) pellegrino (1) percebe (1) pere lachaise (1) pernod (1) petanue (1) petit palais (1) picasso (1) piccadilly (1) pierrefonds (2) plage (1) plaza (1) plázs (1) plymouth (1) poitiersi (1) pokolgép (1) polip (1) pompadour (2) pompidou (3) póni (1) pont du gard (1) porthcurno (1) port royal des champs (1) pride (1) procope (1) project (1) proust (1) provins (1) puy saint vincent (1) quai de branly (1) quartier latin (1) rabelais (1) racin (2) racine (2) rajna (1) reading (1) recept (2) regensburg (2) reims (1) remy (1) renault (1) rendőrség (1) reneszánsz (1) rennes (1) repülőgép (1) rimbaud (1) robespiere (1) robot (1) robotics (1) rochester (1) rodin (2) roland garros (1) rómaiak (1) romantika (1) roquefort (1) rostand (1) rouen (2) rousseau (2) royal (1) rózsa vonal (1) rueil malmaison (1) sache (1) saclay (1) sagrada familia (1) saint chapelle (1) saint cloud (1) saint denis (1) saint germain en laye (2) saint hyppolite du fort (1) saint jean beauregard (1) saint laurent le minier (1) saint malo (1) saint michael (1) saint nazaire (1) saint tropez (1) salem (1) sarkozy (1) saumur (1) sceaux (2) schaffhausen (1) schloss ambras (1) selyem (1) seully (1) sevres (1) shakespeare (1) shakespeare and company (2) shogi (1) sívakáció (1) snowboard (2) soleil (1) sólepárlás (1) sophie marceau (3) sorbone (1) sorbonne (1) southwark (1) spanyolország (3) stonehenge (2) strasbourg (2) strassburg (1) street (1) sully (1) svájc (3) svm (1) swaminarayan (1) szabadság (1) szafari (1) szent johanna (1) szerelem (1) sziget (1) szilveszter (1) színház (1) szinkrotron (1) szobor (1) szökőkűt (1) szökőkutak (1) szónok (1) sztrájk (1) tangó (1) társasozás (1) tavistock (1) tél (1) templom (1) tenger (1) tengeri sün (1) tengerpart (1) terror (1) tészta (1) thiepval (1) thoiry (1) todt (1) tolvaj (1) tor (2) torony (1) torreádor (1) total (1) toulon (1) touluse lautrec (1) tour (1) tourelles (1) tours (5) tour de france (2) tower (2) trianon (2) trier (1) trinity (2) trockista (1) tübingen (1) tudomány (1) tuileriák (3) tumulus (1) tüntetés (1) turgenyev (1) tűzijátek (1) újév (1) ulis (1) ulm (1) űrhajó (1) ussis (1) utcai (1) üvegtigris (1) vadászrepülő (1) vaduz (1) választások (2) valencay (1) valencia (1) van gogh (3) vár (1) varennes (1) vaux le vicomte (1) velib (1) vendome (2) verdun (1) verlaine (1) verne (1) vernon (1) vernonnet (1) versailles (5) verseny (2) vichy (1) victor (2) viktor (1) világháború (1) villandry (1) villers (1) vincennes (3) vincent van gogh (1) virty (1) vitre (1) vízesés (1) voltaire (2) vosges (2) waterloo (1) wellington (1) westmister (1) windsor (2) wittgenstein (1) woodhenge (1) woody allen (1) zene (1) zenészek (1) zsidó (1) Címkefelhő

Linkblog

2010.10.25. 22:32 Brendel Mátyás

Brüsszel és Waterloo

De 2010.10.20.brussels

A brüsszeli napom hajnala esővel kezdődött. Akárcsak a waterlooi csata. Konkrét terveim voltak, méghozzá rengeteg, akárcsak Napoleonnak:). Korán keltem, akárcsak Napoleon. A szállodából próbáltam már hat körül elmenni, mert felébredtem, és nem voltam álmos. Előző nap tízkor már lefeküdtem és el is aludtam. (Napoleon - érthető okokból - későn feködt, és alig aludt valamennyit.)

De 2010.10.20.brussels

Reggel Brüsszel belvárosával kezdtem, pontosabban az EU negyeddel. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy van egy rész, ahol csak az EU van, és esetleg nem is engednek be oda senkit, hanem úgy, mint a budapesti vagy berlini minisztériumi részeket, amelyek közel egymáshoz vannak, de teljesen normális környezetben. Az EU épületei természetesen modernek.

De 2010.10.20.brussels

Mindebből nekem csak a hideg eső és a sötét jutott, meg a Rue de Loi kocsisora, amely teljesen természetesnek látszódott, senki nem tűnt a szokáshoz képest felindultnak. Egy kis mellékutcában parkoltam, és mentem gyorsan egy kört esernyővel, de fényképezni alig lehetett. Bepárásodott a kamera. Egyébként annyira nem volt lenyűgöző az EU tanács, de lehet, hogy ez az eső miatt volt.

De 2010.10.20.brussels

A Parlament kicsit arrébb van, a Place Luxemburgon. Mire odáig jutottam, már világosodott. Beültem egy kávézóba, ahol minden bizonnyal a politikusok szoktak reggelizni. Beszéltek angolul is vendégek, de én franciául "intézkedtem". Ezután világosodott ki igazából, és az átázott cipőben is kezdtem azért jobban érezni magam.

De 2010.10.20.brussels

Bizony, itt szokott a Hiszti (gy.k. Morvai) Kriszti reggelizni az adófizetők pénzén, és haszontalan felszólalásait intézni a bizottságokhoz. Hiszti Krisztivel nem találkoztam, és senki olyannal, akiről tutira tudtam, hogy kicsoda, de volt pár ismerős arc, ők lehettek mondjuk német vagy angol vagy finn politikusok, vagy politikai műsorok vezetői. Azonosítani nem tudtam őket, de olyan veszettül ismerős volt az egyik nő.

De 2010.10.20.brussels
De 2010.10.20.brussels

Elmentem a királyi palota mellett, de nem időztem, még hideg reggel volt, és egyébként is láttam már palotát eleget. Csak megálltam. Egyébként abszolút nyugodt környék volt, könnyedén meg lehetett állni akár keresztben is a parkolóban.

De 2010.10.20.brussels

Aztán a totál központba mentem, és nem szenvedtem, hanem lementem egy parkolóházba. Megnéztem a főteret, ahol augusztusban a virágszőnyeg szokott lenni. Nem olyan nagy tér, és körben gazdagabbnál gazdagabban díszített házak vannak. Aranyozottak és faragásosak. Ez Európa legkoncentráltabb polgári gazdagságának tűnik.

De 2010.10.20.brussels

A pisilő fiú csak egy ici-pici szobor egy lényegtelen útkereszteződésben. Pontosabban az útkereszteződés Tiszavasváriban egészen jelentős lenne és hangulatos, de itt perifériális. Nem tudom, mit esznek ezen.

De 2010.10.20.brussels

Mivel előrelátó voltam, és kocsival, ez megengedte, hogy a zoknim, cipőm lecseréljem az Atomiumnál.  Ez a programom elengedhetetlen része volt. Itt már kifejezetten sütött a nap, és meleg is volt.


A rádióban flamandul arról elmélkedtek, hogy a Child in Time milyen zseniális mű. Nem volt éppen tükéletesen a délelőtti napsütéshez illő, de jó volt. Rég hallottam.

De 2010.10.20.brussels

Az Atomium szép kilátást kínál, innen látni igazán az EU negyed lenyűgöző voltát. Egészen olyan, mint a Defense. Koncentrált felhőkarcolók egy egészen nagy, lapos város közepén.

De 2010.10.20.brussels

Az  Atomium a világkiállításra épült, és ennek elemeit ki is állították, de ez ma már aligha érdekes dolog, inkább egyfajta retro kiállítás. Mindenesetre végig lehet menni a gömbökön és sokat mozgólépcsőzni.

De 2010.10.20.brussels

Kombinált jegyet lehet venni a mini-Európába és fentről is lehet látni, szóval keresni nem kell, hogy hol van, legfeljebb a bejáratot. Előtte egy nagy evős-ivós hely van, ami engem nem érdekelt. Az a helyzet, hogy aznap idő hiányában szinte nem is ettem egy falatot sem. Nem is voltam éhes valahogy.

De 2010.10.20.brussels

A mini-Európa azért érdekes, mert lehet találgatni, hogy melyik ország milyen makettet épített. Nem mindenki a fővárosból küldte a makettot, és nem a várható épületről. Így például Finnországból egy olyan erőd makettjét küldték, ahol nem is jártam. Ami azért érdekes. No és hogy az észt himnusz dallamra ugyanaz, mint a finn. No és persze, hogy az országok és városok többségében már jártam. No és persze az se semmi, hogy Párizst össze lehet hozni az Atomiummal egy képen. Egyébként sok belga, francia és német város volt, és ezek közül igazán nem jártam mindegyikben.

De 2010.10.20.brussels

Magyarországról egyébként a Széchenyi fürdő szerepelt.

De 2010.10.20.brussels

Volt működő Vezúv és Ariana űrhajós kilövés is, csak ez utóbbiról nincs fényképem, mert sokat kellett volna várni a következőre.

De 2010.10.20.brussels

A végén lekaptam ezeket a feliratokat is, mert illusztrálják, hogy a vallás csak egy oszlop Európában, és a szekularizmus ugyanolyan fontos.

De 2010.10.20.brussels

Kimentem Grimbergenbe, ez is tervezett volt, mert igen közel van, és ha Belgium, akkor sör kell. Arra gondoltam, hogy hátha az apátságban van múzeum. Pontosabban tudtam, hogy van, de vajon nyitva van-e? Továbbá, hol is van? Volt egy címem, de ott nem volt múzeum. Jártam egyet, és próbáltam németül kérdezni a helyi kocsmában, de nem tudtak semmit. Franciát is próbáltam, amit talán értettek, de láthatóan utáltak. Nem jó ötlet. Ők beszéltek hollandul, én meg németül. Ez működött valamennyire.

De 2010.10.20.brussels

Ugyanígy a boltban is, ahol vettem egy rekesz sört. Nagykereskedés volt, de megkérdeztem, hogy vásárolhatok. Aztán amikor az öreg látta, hogy mindegyik sörből csak egyet veszek, először mindent megtett, hogy ne kelljen számolnia, majd kihívta a feleségét.

De 2010.10.20.brussels

A sietségem célja Waterloo volt, amelyről tudtam, ötkor zár, és hát azért kell idő hozzá. A körgyűrűn mentem le délnek, és nem volt semmi dugó, így odaértem, amikorra terveztem. Három környékén, ami nagyon jó volt.

De 2010.10.20.brussels

A kiállítás egy panoptikumban ("feszti körkép") kezdődött, ami szép profi volt, csak hát nem tudom, mennyire hiteles. Inkább az afféle gyerekcsoportoknak szólt, mint akik ott voltak.


Utána volt két film a csatáról. Az egyik a Bondarchuk film volt, de csak részletek, a másik egy a csata jelentőségét általánosságban méltató film volt. Ez utóbbival nem értek egyet, szerintem Európa vagy a Világ jövője szempontjából nem volt olyan fontos, hogy a franciák, az angolok vagy a németek képezik-e a legerősebb hatalmat, illetve ha Napoleon nyert volna, akkor kikapott volna később. Napoleon végül is azért veszített, mert képtelenség, hogy egy ország egész Európát legyőzze. Két világháború mutatta meg később, hogy a nagyobb szövetségek nyernek.


A Bondarchuk filmből az e jelenet ragadott meg, amikor a Gárda (nem a magyar szánalmas gárda, hanem a Nagy Francia Gárda) a csata végén középen négyzet alakzatban kitart, és felszólítják a megadásra, és az egyik gárdista annyit válaszol, hogy "merde!". Persze hülyeség a dicsőségért így elpusztulni, de milyen jól hangzik ez a brutális válasz. A 7. percnél látható az alábbi részletben.


A filmek után felszaladtam a dombra (jó, a közepén lefulladtam:), a Bute de Lionra, amit egy évtizeddel később építettek, szóval nem innen irányította egyik parancsnok sem a seregét. Ha akkor itt lett volna, akkor nem tudom, hogy érdemes lett volna-e valamelyik hadvezérnek innen irányítani, mert bár jó a kilátás, de hamar szét is lehet lőni.

De 2010.10.20.brussels

Az például roppant mód érdekesnek találtam, hogy volt egy farm, amit bevettek a franciák, majd visszavettek az angolok, de még ma is ott áll, és laknak benne.

De 2010.10.20.brussels

Hátul van a farm. Azt rohamozta a francia gyalogság, előrébb meg jött a Ney marshall a lovasrohammal, csak eltévedtek a kukoricásban, oszt azért lett oda a csata.:)

De 2010.10.20.brussels

Aztán volt még egy viaszbábú kiállítás. Egyébként minden kódos és automatikus volt, ami tetszett. Tessék csak haladni a korral! Mondjuk elvettek 4 munkahelyet valakiktől, de azok nyugodtan elmehetnek művésznek. A viaszbábú először rosszul hangzott, de volt pár kép, és emléktárgy is, és hát csak elmagyaráztak még a viaszbábus jelenetekkel is pár dolgot, nem volt hasozntalan.

De 2010.10.20.brussels

A teljes programban lett volna még egy kisbuszos utazás a csatatér közepén. Egyébként megjegyzem, hogy a csata felvonulással együtt majdnem egész Dél-Belgiumban volt, a Waterloo az csak nagyon a közepe volt. No de ennek a közepén ment végig a busz, Napoleon szálláshelyéig például el sem ment.

 

De 2010.10.20.brussels

 

Csakhogy a busz nem ment. Gondoltam jó, akkor végigmegyek én kocsival, a térkép megvolt. Csak hát földúton folytatódott a körót, amin én mentem is végig. Mert hát ha a kisbusz tud, akkor én is. Nem is volt baj, csak a legvégén derült ki, hogy lezárás van, azért nem megy a kisbusz, és ez azt jelenti, hogy kerülhettem vissza jó nagyot. Azért szép kis helyeken jártam, és találtam egy tucat sztélét a csatáról.

De 2010.10.20.brussels

Itt torpant meg a francia lovasroham, amikor Ney marshall beleesett a vízaknába. Szegény ló...:)

De 2010.10.20.brussels

Volt fél tucat emlékmű és szobor is, és lett volna egy hely, amely Napoleon hadállása volt a POI szerint, csak nem volt ott, ahol lett volna. Úgyhogy feladtam, mert közben besötétedett, szóval fényképet már úgy sem lehet készíteni.

De 2010.10.20.brussels

Inkább elindultam haza, mert elég hosszú volt azért az út. A benzinhelyzetre való tekintettel teletankoltam a francia határnál, és még egy vizeskannában hoztam öt litert, ami persze nem kellett, de jó büdös lett tőle a kocsim, mert a vizeskanna nem zár olyan jól. Hej, amikor az embereknek még volt benzineskannájuk! Párizs mellett végig a Peripherique-n jöttem, és a benzinkutaknál akkora sorok álltak, hogy még az autópályára is kiért.

De 2010.10.20.brussels

A rádióban ezúttal az alkalomhoz illően a Highway Star szólt.

 Hát így ért véget az én Be-Fra-Lux kirándulásom.:)

Szólj hozzá!

Címkék: brüsszel belgium atomium waterloo grimbergen mini európa


A bejegyzés trackback címe:

https://ile-de-france.blog.hu/api/trackback/id/tr722399233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása