Az egyik legjobb helyen eltöltött sátorozás után reggel már csak be kellett kocsikáznom Arles-ba. Péntek volt, ekkorra már nagyjából formálódott bennem, hogy a hétvégén már csak haza megyek, nem lesz itt semmi Pireneusok, Dordogne, és Bordeaux. Már csak azt nem tudtam, hogy egész pontosan hogy megyek haza, és mi lesz az úton, de ezt már a meglepetésre bíztam. Egy könnyed hazaútra számítottam, amivel lezárom az utazást, elég volt már. De azért egy szép napot Arles-ban el akartam tölteni még.
Arles centrumán látszódott, hogy nem lehet parkolni ott péntek napközben. Parkolóházat sem mutatott a GPS, de olyan nagy városnak nem tűnt, szóval elhatároztam, hogy egyszerűen lerakom a kocsim az első helyen, ahol le tudom rakni ingyen. Ez nem volt annyira messze, egészen pontosan itt (ennek még lesz jelentősége).
A környező utcák szép kis sikátorok voltak, ez még elég történelmi városrésznek volt mondható. Bár itt nem volt különös néznivaló, de a negyed, az egészen hangulatos, szép volt, bár azt gondolom, hogy viszonylag szegény emberek is élnek itt. Úgy tűnik, még hontalant is láttam.
Volt némi elképzelésem a látnivalókról, a GPS-ben is voltak látványosságok, de bementem az office de tourisme-be, ugyanis az egész napot itt szerettem volna eltölteni, és akkor már körbe nézek rendesen.
Adtak is egy brossurát, amelyben körutak voltak. Egy középkori, egy reneszánsz, egy antik, és egy van Gogh. Mindegyik nagyrészt a történelmi városrészben haladt, szóval össze tudtam állítani egy olyan sétát, amely nagyrészt a van Goghot követte, és az antik helyeket se hagyta ki. A középkori épületek igazán nem érdekeltek, de olyanból is láttam eleget.
A brossúra egy euróba került, de igazán megérte, szépen összeállított séták voltak. Azért mégiscsak jobb úgy sétálni a városban, hogy pár dologra felhívják a figyelmet, és tudod, hogy mi micsoda. A nem annyira nyilvánvaló látványosságoknál is.
Van Gogh élt egy ideig Arles-ban, de múzeumról, vagy házról, vagy műteremről nem tudtak. Amit csináltak - és ezt máshol is láttam már, de talán Arles-ban a legjobb - hogy különféle képek helyszínére visz el a séta, és akkor ott látható a kép, és az eredeti helyszín. Ez azért mégiscsak nagyszerű (ld. lejjebb).
Közben meg, ami még nagyszerűbb, volt egy amfiteátrum, amelyből ugyan láttam már egyet Nimes-ben, de azért mégis jó volt.
Aztán van egy színház is, amelynél az orange-i ugyan messze látványosabb, de ez mégis inkább olyan "görögös" volt nekem: világosabb, nyitottabb, romosabb, és nincs nagy fal. Persze Orange-ban az a pláne, hogy ott van, de utána mégiscsak az a más, amikor nincs.
Az arénánál olyan belépőt vettem, amely több helyszínre is szólt, és így olcsóbb volt, de ez meg is határozta, hogy akkor most még meg kell néznem egy pár másik dolgot is, nem szabad lazsálnom.
Volt például egy római korú fürdő, amelynél meg a Trierben lévő volt látványosabb. Ráadásul persze délben minden bezárt, szóval ott ki kellett hagynom két órát. Ezalatt visszamentem az arénához, és ebédeltem. Természetesen bikahúst, de szörnyen rossz volt, mert sótlanul főzik, és utána már hiába is sózza az ember, nem igazán jó. A franciák ritkán jók főtt húsban, azaz ritka mód rosszak. A pörköltet nem ismerik, vagy ha utánozzák, az sem az igazi. A bikahúshoz cigányzene volt, amely nem is volt rossz, egész jól tudtak hegedülni klasszikus darabokat is. Profin adták elő, és távoztak. Azért nem kaptak pénzt tőlem, mert nem jöttek oda az én asztalomhoz.
Arle-ban a legismertebb van Gogh kép egy esti kép a Teracce kávézóról, mely most őróla van elnevezve, és persze elég hasonló állapotban tartják fent. Ez a volt római fórum terén van.
A fórum eredeti alapzatát is meg lehet nézni, ugyanis nagyrészt mélyebben a föld alá kerültek a századok során, és ma egy kazamatarendszerként megnézhető. Nem olyan óriási látványosság, de egészen tekintélyes a kazamata. És egy csomót sorban kell állni, mert nem engednek be egyszerre sok embert. Nem tudom miért, mert durva sok ember elférne odalent. És nem is egy barlang, hogy a leheletek elrontanák a cseppköveket, vagy mi. Ráadásul még csak nem is ott van a bejárat, ahol a térképen jelölték. Szóval gratulálok, franciák, jó a szervezés!
Kicsivel arrébb van egy másik főtér, a városházával, amelyen van egy római obeliszk.
Egy másik, egész jól felismerhető kép a kórház, ahol van Gogh eltöltött egy kis időt, és lefestette az udvart. Ma kultúrközpont, Espace van Gogh, nincs ott semmi fontos, csak értelmetlen galériák, és üzletek, és irodák. De a kert csak ott van.
Megnéztem még egy galériát, amely Jackes Reattu-ről van elnevezve, de van ott mindenféle modern hülyeség, valami Picasso is. Csak ezért néztem meg, mert benne volt az ingyenes dolgokban, forróság volt, vécére kellett menni, inni kellett, stb. A sok hülyeség között volt azért némi érdekes is. Igazából a Centre Pompidou-hoz képest nem is volt rossz. A Picassók meg igazán érdektelenek voltak Barcelónához vagy Párizshoz képest (a párizsi Picasso múzeum évek óta nincs nyitva).
Várni meg azért kellett, mert az arénánál befizettem egy bikaviadalra. Ez pedig ötkor kezdődött. Az aréna persze félig romos, de a lelátó egy részére beengedik az embereket. Annyira nem volt drága, rendszeresen vannak itt bikaviadalok.
Namost bikaviadal alatt nem a spanyolt kell érteni, mert van a camargue bikaviadal is, amely nem véres (már ha nem történik tragédia), legális, az EU is engedi, és szerintem tök érdekes. A bika szarvára pénzjutalmakat reprezentáló kötnek, és a "bikaviadároknak" (razeteurs) meg kell szerezniük a cetlit.
A razeteur-ök úgy járnak el, hogy megpróbálnak a bikához képest valahogy ferdén futni, félig-meddig elfutni előtte, és közben "visszakézből" elkapni a cetlit. Közben persze a bika kizavarja őket a palánkig, és akkor ki kell ugraniuk. És ebben az a durva, hogy a palánk nem arra van tervezve, hogy átugorják, kézenfekvően, de még a palánk másik oldalán, az árokban sincs szalmazsák, vagy tornaszőnyeg, vagy ilyesmi. A palánkra ugranak, majd a mögötte lévő rácsba ütköznek, és közben kiteszik a lábukat, és ügyesen megoldják anélkül, hogy összetörnék magukat, térdüket, bokájukat, combnyakjukat.
Namost, úgy tűnik, hogy ezzel ez az kiugrás az így meg van tervezve, de ezen túl valamiért akkor jó ezeknek a razeteur-eknek, ha a bika elkezdi üldözni őket. Az, hogy csak úgy áll, nem jó nekik. Vagy nem elég szórakoztató? Mindenesetre mindig valahogy rá kell venni a bikát, hogy elinduljon valamerre, és utána indulnak rá srégen egy másik irányból. Amikor a bika aktív, ez elég jól működik úgy, hogy a razeteur-ök felváltva keresztbe futnak a bika előtt, az meg kapja ide és oda a fejét, és mindenkit felkerget a palánkra (ld. a videót).
A dolog akkor ül le, amikor a bika már nem ugratható, fáradt, nincs kedve. Ilyenkor olyan is előfordul, hogy ő is kiugrik. Első esetben ez "wow!", "azt-a!", "ilyen még nem volt!", "még ilyet!" reakciót vált ki az emberből, de másodikra már látszik, hogy ez nem valami különös baleset, hanem a bika nem akar szaladgálni, és ki akar menni.
Ilyenkor a bikát körbe kell csalogatni, és egy ajtónál visszaengedni. Eközben meg az árokban lévő pár ember, aki biztosan adrenalinfokozás miatt van ott, bebújik második palánk ("radiátor") mögé. A keskeny árokban ennyi is elég, láthatóan a bika senkit nem tud és akar felöklelni. Mindenesetre sokat szenvedtek ezzel, és a vége már laposabb lett.
Mindenesetre egy fantasztikus napot töltöttem el Arles-ban, ahol minden van, ami szem-szájnak ingere, és nem tenger: antik romok, művészet, mediterrán étterem, bikaviadal, egy szép, és kellemes város.
Elégedetten mentem vissza a kocsihoz azzal, hogy ez lényegében az utolsó napom, nagyon jól sikerült, csak amikor a kocsihoz visszamentem, akkor jött a hideg zuhany. Először, hogy elvitték a visszapillantómat, és belementek az egyik kerékben, majd a szörnyű baleset, de erről már beszámoltam.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: 1379. Tessék mondani, a bika mikor nyer? 2012.07.31. 18:41:42
Trackback: 1379. Tessék mondani, a bika mikor nyer? 2012.07.31. 18:41:38
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Csillandi 2012.09.29. 14:54:44
Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2012.10.01. 20:51:04