Île-de-France

Párizs mellett, Île-de-France-ban, Párizstól kicsit délre élek. A blog itteni életemről, utazásaimról, Franciaországról, de leginkább annak közepéről fog szólni.

Erre jártam

<

Hozzászólások

Címkék

19. század (1) afgán (1) aix en provence (1) albérlet (4) albert (1) albert kahn (1) aldebaran (1) alexandre (1) algírok (1) állatkert (1) amboise (3) ambopise (1) amiens (2) ampere (1) andernech (1) angers (1) anglia (13) antik (1) antikvitás (1) antoinette (1) antony (1) apátság (2) apokalipszis (1) apolló (1) aquitania (4) arch (1) archeológia (1) arc de triomphe (1) arena (1) aréna (1) arles (2) armstrong (1) arromanches (1) asterix (1) atomium (1) augsburg (1) august (1) augustus (1) ausztria (4) autó (1) autóbaleset (2) autópálya (1) auvers (2) avantgarde (1) avebury (1) avignon (1) azay le rideau (1) azincourt (1) ázsia (1) babaház (1) baden (1) balaton (1) baleset (1) balogh (1) baloldal (1) balzac (4) barbecue (1) barbizon (2) barcelona (2) barlang (3) barnaby (1) basel (1) bastille (3) baszkföld (1) bataille (1) bath (1) bayeaux tapestry (1) bayeux (2) bazoches (1) beauregard (1) beauvais (1) beethoven (1) béke (1) belgium (2) benjamin (1) bercy (1) bern (1) beynac (1) biarritz (1) bicikli (4) bigalle (1) big ben (1) bikaviadal (1) biron (1) blackwell (1) blois (2) bodeni tó (1) body (1) bois de boulogne (1) bonn (1) bor (1) bordeaux (2) bougival (1) bougon (1) boulder (1) boule (1) boulogne (1) bourget (1) bozen (1) break (1) breteuil (2) bridge (1) brie (1) brieve (1) brissac (1) brüsszel (1) buckingham (1) buddhizmus (1) bunker (1) bures (1) bures sur yvette (2) burgundia (1) buridan (1) bürokrácia (1) bűvészet (1) caen (1) cafe (1) cahmps du march (1) calais (3) calvados (1) cambridge (1) cannes (2) canterbury (2) cap (1) carnac (1) carnap (1) cavendish (1) cawl (1) cernuschi (1) cesane (1) chaalis (1) chambord (2) champagne (1) champs (2) champs elysees (1) chanteloup (1) chantilly (2) charleville (1) chartres (1) chateau (6) chateaubriand (1) chateau thierry (1) chatelette (1) chatenay malabry (1) chaumont (1) chenonceau (2) chenonceaux (1) cheverny (1) chevreuse (2) chinon (1) chopin (1) circus (1) citadella (1) citroen (1) clermont ferrand (1) clos (1) cnrs (1) college (1) colmar (1) combray (1) compiegne (1) comte (2) conciergerie (2) concorde (3) condé (1) contador (1) cordeliers (1) cork (1) cornwall (1) cotterets (1) coubertin (1) countryside (1) courances (1) courson (1) couvertoriade (1) crecy (1) csaba (1) csata (2) csoki (1) cukkini (1) cyclop (2) cyrano (4) dachau (1) dali (1) dampierre (2) danton (1) dartmoor (1) dartmorr (1) darwin (1) debussy (1) deep purple (1) defense (2) delacroix (1) descartes (2) detektálása (1) deux (1) de sade (1) diadalív (3) diderot (2) dijon (1) dolmen (2) dordogne (2) dorsay (1) doue la fontaine (1) dourdan (1) dover (2) down (1) downing (1) drago (1) drake (1) dublin (1) dumas (3) duna forrás (1) dunkerque (1) dupin (1) ecouen (1) éden (1) édeskömény (2) eglise (1) egyetem (1) eiffel (2) eiffel torony (1) elseje (1) első világháború (1) elysees (3) ep (1) erdő (2) eresis (1) ermenonville (1) érzések (1) essone (1) étel (2) etióp (1) etoile (2) etretat (2) étterem (2) etudiante (1) eu (2) európa (1) fallenfest (1) falu (1) falzett (1) fanfan (1) fecamp (1) feiburg (1) fekete erdő (2) felvonulás (1) ferenc (2) ferte milon (1) festészet (1) festmények (1) fésüskagyló (1) fesztivál (1) fleur (1) fleville (1) foch (1) fontainebleau (4) fontevraud (1) ford (1) forddal nyaralok (11) forradalom (1) fort (2) fort boyard (1) fouauet (1) frabciaország (1) francia (5) franciaország (130) franciszág (1) francois (1) franiaország (1) frankfurt (1) franklin (1) frehel (1) freiburg (1) fürdő (1) gaillard (1) galéria (2) galériák (1) galway (1) gambetta (1) gare de lest (1) gaudi (1) gejzír (1) genf (1) geocaching (6) gépi tanulás (1) gherkin (2) gien (2) gif (2) giverny (2) globe (1) go (3) goethe (1) gombászás (1) gördeszka (1) görkorcsolya (1) görkori (1) grande (1) grimbergen (1) guarande (1) guimet (1) györgy (1) hadtörténeti (1) hall (1) hamurappi (1) handel (1) hang (1) harcsa (1) hastings (1) házibuli (1) heidelberg (1) héja (1) hendrix (1) henner (1) henrik (1) hermann hesse (1) heurt (1) híd (1) hindu (1) (3) holbach (1) homok (1) homoszexuális (1) hugo (2) humanite (1) hyde (2) if (1) illiers (1) impresszionizmus (3) innsbruck (1) intersí (1) invalidusok (1) írország (2) jackson (1) jakobinus (1) janzenizmus (1) japán (2) jaques (1) jardin du luxembourg (1) játék (1) javítás (1) josephine (1) jules (1) július 14 (1) kagyló (1) kampány (1) kápolna (1) karnevál (1) kastély (13) katakombák (1) katedrális (1) kazamata (1) kelták (2) kensington (1) kert (3) kiállítás (1) kínai (1) király (1) királysírok (1) klub (3) koblenz (1) komp (1) könyv (1) korona (1) középkor (1) krémleves (1) krumpli (1) kumato (1) kutatás (1) lac du barrage grandval (1) lafayette (1) lajos (5) lance (1) lands end (1) langeais (1) latte (1) lausanne (1) la fontaine (1) la manche (2) la rochelle (1) la turbie (1) leonardo da vinci (2) le bourget (1) le braun (1) le mans (1) le marais (1) le notre (1) le riveau (1) lichtenstein (1) limerick (1) limsi (3) lin (1) linz (2) locke (1) loire (3) london (3) louvre (2) lovak (1) lri (2) luce (1) lucerne (1) luneville (1) lutece (2) luxemburg (1) luynes (1) luzern (1) madeleine (2) magots (1) magyarország (3) mainz (1) maisons laffitte (1) május (1) mandir (1) mandulakagyló (1) marais (2) maraton (1) marcel (1) marie (1) márki (1) marly (2) marmolada (1) marriott (1) mars (1) marseille (1) masions laffitte (1) massy (2) mecset (2) meleg (1) melegfelvonulás (1) menhir (1) meran (1) merano (1) meridián (1) mérő (1) metallica (1) metronóm (1) metz (1) meudon (1) millau (2) milly (1) milly-la-foret (1) mily-la-foret (1) minack (1) mini európa (1) mogo (2) molay (1) monaco (1) mondsee (1) monet (2) monmartre (1) monnet (1) montargis (1) montelimar (1) montesquieu (1) monte carlo (1) montgolfier (1) montmartre (2) montparnasse (1) montreaux (1) montsoreau (1) mont saint michel (1) monument (1) moreau (1) morvan (1) moussais (1) műhold (1) münchen (1) musee (2) musee moyen age (1) mutatványosok (1) múzeum (7) nancy (2) nantes (2) napóleon (1) napoleon (5) navacelles (2) negyed (1) németország (9) neptun (1) neuchatel (1) neuschwanstein (1) nevers (1) nimes (1) noire (1) normandia (2) normann (1) notre dame (3) nürnberg (2) nyelvlecke (1) nyelvtanulás (1) olaszország (3) omaha beach (1) opera (1) orange (1) orangerie (1) óriás (1) óriásharcsa (1) orleans (2) orsay (3) ötzi (1) oxford (2) paela (1) pál (1) palais royal (1) palaseau (1) pálma (1) pantomim (1) paprika (1) parade (1) paradicsom (1) parc (1) parc citroen (1) paris (1) párizs (53) park (4) parlament (1) partraszállás (2) pascal (2) passau (2) passy (1) pasta (1) pegasus (1) pellegrino (1) percebe (1) pere lachaise (1) pernod (1) petanue (1) petit palais (1) picasso (1) piccadilly (1) pierrefonds (2) plage (1) plaza (1) plázs (1) plymouth (1) poitiersi (1) pokolgép (1) polip (1) pompadour (2) pompidou (3) póni (1) pont du gard (1) porthcurno (1) port royal des champs (1) pride (1) procope (1) project (1) proust (1) provins (1) puy saint vincent (1) quai de branly (1) quartier latin (1) rabelais (1) racin (2) racine (2) rajna (1) reading (1) recept (2) regensburg (2) reims (1) remy (1) renault (1) rendőrség (1) reneszánsz (1) rennes (1) repülőgép (1) rimbaud (1) robespiere (1) robot (1) robotics (1) rochester (1) rodin (2) roland garros (1) rómaiak (1) romantika (1) roquefort (1) rostand (1) rouen (2) rousseau (2) royal (1) rózsa vonal (1) rueil malmaison (1) sache (1) saclay (1) sagrada familia (1) saint chapelle (1) saint cloud (1) saint denis (1) saint germain en laye (2) saint hyppolite du fort (1) saint jean beauregard (1) saint laurent le minier (1) saint malo (1) saint michael (1) saint nazaire (1) saint tropez (1) salem (1) sarkozy (1) saumur (1) sceaux (2) schaffhausen (1) schloss ambras (1) selyem (1) seully (1) sevres (1) shakespeare (1) shakespeare and company (2) shogi (1) sívakáció (1) snowboard (2) soleil (1) sólepárlás (1) sophie marceau (3) sorbone (1) sorbonne (1) southwark (1) spanyolország (3) stonehenge (2) strasbourg (2) strassburg (1) street (1) sully (1) svájc (3) svm (1) swaminarayan (1) szabadság (1) szafari (1) szent johanna (1) szerelem (1) sziget (1) szilveszter (1) színház (1) szinkrotron (1) szobor (1) szökőkűt (1) szökőkutak (1) szónok (1) sztrájk (1) tangó (1) társasozás (1) tavistock (1) tél (1) templom (1) tenger (1) tengeri sün (1) tengerpart (1) terror (1) tészta (1) thiepval (1) thoiry (1) todt (1) tolvaj (1) tor (2) torony (1) torreádor (1) total (1) toulon (1) touluse lautrec (1) tour (1) tourelles (1) tours (5) tour de france (2) tower (2) trianon (2) trier (1) trinity (2) trockista (1) tübingen (1) tudomány (1) tuileriák (3) tumulus (1) tüntetés (1) turgenyev (1) tűzijátek (1) újév (1) ulis (1) ulm (1) űrhajó (1) ussis (1) utcai (1) üvegtigris (1) vadászrepülő (1) vaduz (1) választások (2) valencay (1) valencia (1) van gogh (3) vár (1) varennes (1) vaux le vicomte (1) velib (1) vendome (2) verdun (1) verlaine (1) verne (1) vernon (1) vernonnet (1) versailles (5) verseny (2) vichy (1) victor (2) viktor (1) világháború (1) villandry (1) villers (1) vincennes (3) vincent van gogh (1) virty (1) vitre (1) vízesés (1) voltaire (2) vosges (2) waterloo (1) wellington (1) westmister (1) windsor (2) wittgenstein (1) woodhenge (1) woody allen (1) zene (1) zenészek (1) zsidó (1) Címkefelhő

Linkblog

2010.11.24. 06:04 Brendel Mátyás

Egy párizsi tüntetés magyar szemmel

De 2010.11.23.Paris.Protest

A hétvégéken mostanában nem volt túl jó idő. Nem csináltam semmi különöset. Viszont régóta terveztem, hogy azért egy párizsi tüntetést megnézek. A probléma az, hogy ehhez előre kell tudni a tüntetésről, és azért ez elég nehéz. Még Magyarországon a magyar tüntetésekről is nehéz tudni, pláne, ha külföldön van az ember, és annyira nem is beszél franciául, avagy legalábbis nem néz folyton francia tévét, nem olvas újságokat.

Van egyetlen dolog, ami előny az információszerzés szempontjából, és ez az, hogy ha sztrájk van, akkor a menzán erről előre tájékoztatnak. Valójában a menzák környéke itt a baloldali politika központja, folyton osztogatnak mindenféle szórólapokat. Igazából elmulasztottam már olyan nagyobb tüntetést, amire még buszok is vittek.

A sztrájk és tüntetés a nyugdíjkorhatár megemelése ellen folyt már hónapok óta, de most már elfogadták a törvényt. Az igazán nagy sztrájk korábban volt. Ugyanakkor az igazán nagy sztrájk idején nem lehet bejutni Párizsba RER-rel. Az volt a tervem, hogy bemegyek kocsival az első metrómegállóik, de nem kellett, mert járt az RER.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Így hamar bejutottam, és a Tuileries mellett, könyvesboltokban töltöttem az időt. Valójában ez is tervezett volt. Akartam már venni egy francia életrajzot Voltaire-ról. A Tuileries mellett egyébként angol könyvesboltok vannak, ha akartam volna, bevásárolhattam volna egy mázsa könyvet angolul. Megálltam. Ez fontos, mert otthon már van egy tonna könyv, amit nem olvastam el.

Más a francia könyv, mert az tanulást szolgál. Sikerült még kétnyelvű könyveket is vennem, szépirodalom. Az a jó benne, hogy nem csak angolul és franciául van a szöveg benne, tehát nem kell szótározni, hanem még ki is emelnek, el is magyaráznak kifejezéseket, illetve megadnak más, rokon értelmű szavakat. Ezen a szinten, ahol most már tartok, ez is fontos.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Jól jött ki az idő, az Operához kettő körül értem. Nem tűnt nagy tüntetésnek, első ránézésre. Gondoltam, elmegyek közben ebédelni. Ezek a franciák, mire elhatározzák magukat, az még úgyis egy fél óra.

De 2010.11.23.Paris.Protest
De 2010.11.23.Paris.Protest

Találtam egy libanoni gyorséttermet, ami nem volt nagyon drága, nem volt nagyon elegáns, de nem is volt olcsó és lepusztult. Az olajbogyót szeretem ilyen helyeken, mert más, mint a bolti. Töpörödött, ízesebb, furább. A kaja kb. a szokásos volt: friss zöldség, savanyúságok, marhahús, kenyér. Csak kicsit autentikusabb, mint ami bárhol kapható. Volt libanoni "kannás bor" is. Tényleg, meleg is volt, meg édes is. Kicsit pezsgett is. Azért ennyi pénzért elmegy. A tüntetéshez meg egyébként is illik.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Amint kiléptem az étteremből, láttam, hogy oldalt, láttam, hogy a rue 4. Septembre-n már elindultak a tömegelők. Mostanra kiderült, hogy bizony elég sokan vannak, mert sem az elejét, sem a végét nem lehetett látni.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Érdemes összehasonlítani egy magyar tüntetéssel. Pontosabban, másik végletként egy Dél-Amerikai tüntetést tudok hozni. Buenos Airesben botlottam egy ilyenbe bele, és ott az embereket olyan hangszórós autó kísérte, amelyből szólt a zene, de nem csak az, hanem élőben egy "tüntetés-vezér" énekelt, illetve skandálta a jelszavakat.

De 2010.11.23.Paris.Protest

A francia tüntetés ehhez képest kicsit volt európaibb, de elég latinos. Ugyanúgy ment a kocsi, skandáltak, éneklésből volt kevesebb. Kicsit kevésbé volt karnevál-hangulata. Ugyanakkor nagyon profi volt. Különösen az, ahogy két ilyen tüntetés-vezér felváltva skandált, egymásnak válaszolgatva. Ez nagyon jó ritmust ad a dolgoknak, és nagyon élővé teszi. Nem volt szónoklat, mint egy magyar tüntetésen, de volt menetelés, és az nagyon meg volt szervezve.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Ezeken a lelkes embereken, hétköznapi hősökön is sok minden múlik. Azokon, akik végigkiabálnak egy menetet, akik mikrofonba skandálják a jelszavakat, a ritmust. Azokon, akik transzparenseket készítenek és visznek. Azokon, akik rajzokat, karikatúrákat készítenek. Azon a nőn, aki kitalálta, hogy szalagokat köt a szellőzőaknákra, hogy a huzat lobogtassa őket.

De 2010.11.23.Paris.Protest
De 2010.11.23.Paris.Protest
De 2010.11.23.Paris.Protest

Szónoklat azért sem volt, mert itt a szakszervezetek vonultak fel. Sok szakszervezet, igazán színes forgataga. Azt gondolom, ez is nagyon jó. Az is, hogy sok szakszervezet van, van verseny. Illetve egy ilyen tüntetésnél lehet látni, hogy mennyire széles az összefogás. A szakszervezetek láthatóan szinte versengtek, hogy ki tudja jobban csinálni, kinek van feltűnőbb látványossága.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Volt egy másik, még látványosabb technika, ezt egy "agresszívabb" szakszervezet játszotta. Miközben a vezérszónok és az autó előre ment vagy ötven métert, addig a tüntetők megálltak a plakát-szalag-transzparens (hogy hívják az ilyet?) mögött. Majd, amikor a vezér beintett, akkor rohantak egyet. Ennek teljesen forradalmi hangulata volt. Sajnos erről videóilag lemaradtam.

De 2010.11.23.Paris.Protest

A tüntetés terve szerint a menet a Bourse (börze) felé haladt, majd azt körbevette. Ott egyébként egy vásár volt, szóval a kiskereskedelmi vásárosok tulajdonképpen véletlenül megvédték a nagybani piacot, a börzét. Érdekes volt, ahogy a parkoló kijáratát is eltorlaszolta a tüntetés, és így a feltehetően a börzén dolgozó brókerek, és gallérosok beragadtak a kocsijukkal. Ez végül is elég szimbolikus, és konkrétan is sztrájk.

De 2010.11.23.Paris.Protest
De 2010.11.23.Paris.Protest

Végül körbevették a nagy épületet, és azért odabent érezhették úgy, hogy egyfajta ostrom alatt vannak.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Ha Rákai Philip lennék, azt mondanám, kétmillióan voltak kint, de a tévé szerint harmincezren. Ez minden 2006-os magyar tüntetésnél nagyobb volt. Amivel azt akarom mondani, hogy lám, az, hogy tízezer ember kimegy az utcára, nem jelent semmit. Párizsban a dolgok normális menetének része. Másrészt a parlament már elfogadta a törvényt, ez már a tüntetési szezon vége volt. Relatíve kis tüntetés. Tehát a helyzet az, hogy százezer ember az utcán sem jelent semmit.

De 2010.11.23.Paris.Protest

A helyzet az, hogy - akárcsak Budapesten vagy Berlinben - a főváros itt is baloldali. Sarkozy-nak nem itt van többsége, hanem vidéken. Párizs olyannyira baloldali, mint Berlin. Mint minden normális, európai nagyváros természeténél fogva baloldalibb és liberálisabb, de Párizs még ezen túl is az, hiszen itt nyerni szoktak akár kommunista polgármesterek is. Főleg a periférián. És hát nem véletlenül, itt volt a Nagy Francia Forradalom, a 19. századi forradalmak sorozata, a kommün, 1968.

Óvatos kell, hogy legyek a véleményem megfogalmazásával. Egyrészt nem ismerem a francia gazdasági helyzetet, költségvetés állapotát, és a nyugdíjreform részleteit sem. Véleményem tehát felszínes, és nem határozott. Az általános európai helyzet, demográfiai trendek szerint a nyugdíjkorhatár emelése általánosan elkerülhetetlennek tűnik. Az, hogy pont itt, pont most, pont ennyivel kellett-e emelni, azt nem tudom. Mindenesetre a tüntetésben nem tekinthettem sem résztvevőnek, sem szimpatizánsnak magam. Egy kívülálló szimpatizáns voltam.

Nem vagyok viszont semleges a magyar politikában, és ha ehhez hasonlítom a tüntetést, akkor van pár igen vaskos tanulság. Mint mondtam, ez egy tüntetés-sorozat lecsengése volt. Egy olyan sorozaté, amelynek kemény kihatásai voltak. Benzinhiány, egyszer majdnem Reimsben ragadtam emiatt, és akkor ez a legkisebb dolog.

Franciaországban ilyen kemény ellenállásba ütközik a nyugdíjkorhatár kitolása. Magyarországon ilyet egy kormány szinte gond nélkül megtehet. Emiatt nem mennek ki az utcára az emberek. Magyarországon még az is megtörténhet, hogy a kormány elveszi a magán-nyugdíjakat, és még mindig csak pár száz, pár ezer ember megy ki az utcára. Még az MSZP tüntetése nem volt, de az, hogy a BS-ben tartják, azt jelzi, hogy limitált résztvevőre számítanak. Igazából nem mennek ki az utcára. Borítékolhatom, hogy a legnagyobb magyar tüntetés akkora lesz, mint itt ez a viszonylag kicsi. Pedig Magyarországon elveszik a nyugdíjat, nem csak holmi korhatárt tologatnak. Próbálná Sarkozy itt megtenni azt, amit Orbán otthon! Lenne itt fogaknak csikorgatása, utcaköveknek felszedése, gyújtogatás, kocsiknak felforgatása, tűz. Pillanatok alatt barikádokat emelnének, és lenne forradalom.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Megint nagyon pontosan kell fogalmaznom. Mint mondtam, miközben nagyon egyetértek az otthoni tüntetésekkel, nem értek egyet az itteni tüntetéssel.De itt is fontosnak tartom, hogy minden nagyobb társadalmi reformot igazán teszteljenek. A nyugdíjkorhatár kitolása olyan kérdés, hogy persze, hogy sokan ellenzik. És a kormánynak mégis nyomnia kell. A kérdésnek pedig egy olyan igazi, éles teszten kell eldőlnie, ahol mindkét fél elmegy a határig, és ez kiadja az eredményt. Ha Sarkozy életben tud maradni, fent tudja tartani a rendet, normalitást, ha a tüntetők megtörnek, akkor ez az, ami leméri, és igazolja Sarkozy igazát. Ha nincs tüntetés, akkor Sarkozy nem mérettetik meg.

Azt kell, hogy mondjam, Orbán Viktor nem mérettetik meg otthon, mert tudom, hogy jóval több az ellenzők száma, mint a tüntetések létszáma. Magyarországon nincs megmérettetés, a magyar emberekkel sokkal több mindent meg lehet csinálni. Csak akkor lázadnak, amikor már nagyon betelt a pohár. Akkor lehet akár 56 is, de ahhoz már nagyon rossznak kell lennie.

De 2010.11.23.Paris.Protest

A franciákkal nem. Ezeken a tüntetéseken lehetett érezni, hogy a francia elnök egy olyan fővároson ül, amelynek ereje van. Itt nem lehet akármit csinálni, Párizsban bármikor bent van egy forradalom. Itt mérlegelni kell, patikamérlegen kell kimérni, mit engedhet meg az elnök. Met a vidéki, konzervatívabb támogatással megtehet bizonyos dolgokat. De csak addig, amíg el nem szabadulnak a dolgok. Mert ha elszabadulnak, akkor Párizs a főváros. Az a Párizs, amely már a középkorban is kiüldözte a királyait, lefejezte őket, az a Párizs, ahol elsőnek volt kommunizmus.

Azt meg valahogy pláne nem lehet elképzelni, hogy egy Le Pen üljön be az elnöki székbe. Őt tutira elzavarná a párizsi nép. Ő legfeljebb vidékről, katonai elnyomással kormányozhatna. Az meg már milyen lenne a 21. században.

De 2010.11.23.Paris.Protest

 A tüntetés végén már komolyabb hangulat is volt. Arra lettem figyelmes, hogy valahol tűz van. Méghozzá a menet közepén. Kiderült, hogy egy fáklyát gyújtottak meg, egy görögtüzet, amilyet meccseken használnak. Később még több ilyet használtak, és az egész utca fuldoklásig megtelt füsttel. Ennek önmagában is volt egy forradalmi hangulata. Aztán meg egyszer csak meggyújtottak egy koporsót. Ez volt a leglátványosabb része a tüntetésnek, és egy kicsit fenyegető is. Nem annyira szó szerint veszélyes, mint inkább afrikaiasan fenyegető. Az a szakszervezet maszkokat is használt, emberek arca le volt "meszelve", mintha zombik, halál-légiók lennének. Érezhetően az a koporsó is Sarkozy koporsója akart lenni.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Mégis. Hangsúlyoznom kell, hogy nem volt veszélyes hangulata a tüntetésnek. Ezek a baloldali tüntetők nem rohamozták meg a tőzsdét, nem gyújtották fel, és nem borogattak autókat. Ezek nem jobboldali, magyar csőcselék voltak. Valójában az az érdekes, hogy azt a harmincezer embert alig pár ember kísérte. A börzénél volt vagy egy tucat. Különféle útlezárásoknál egy-egy, de a tüntetésen magán egy rendőr sem volt az út szélén. Ez egy békés, baloldali tüntetés volt.

De 2010.11.23.Paris.Protest

A pontosság kedvéért meg kell jegyeznem, hogy igen, Párizs arról is híres, hogy autókat gyújtogatnak, és említettem, hogy vannak itt barikádos, utcaköves forradalmaknak is hagyományai. De van valahol egy fontos határ. És ezt úgy látszik, a rendőrség nagyon jól tudja, mert itt helyesen, nem érzékeltek veszélyt.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Nem tudom pontosan, mi ez a különbség, de talán az lehet, hogy a romboló zavargások azok inkább a külvárosban történnek. Igazából nem tudom pontosan, miért, mert lehet, hogy műveletlen csőcseléknek van benne szerepe, de mintha legutóbb iskolások lettek volna. Az is lehet, hogy az utcakövek felszedéséhez nagy felháborodás kell. Lehet, hogy a reform bejelentése, a sztrájk tetőpontja elég volt erre, de aztán hamarosan bebizonyosodott, hogy csak egyedi esemény, és hogy a nép annyira még sem háborodott fel országosan. Ahogy mondtam, az intézkedés megmérettetett.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Fontos, hogy ezek az intézkedések megmérettetnek, fontos, hogy alapjában békés módon történjék, hogy senki ne fenyegessen senkit. Hajlok arra, hogy ezt a békét soha nem szabad megszegni, legfeljebb nyílt diktatúra esetében. Akkor, amikor a tüntetéseket sorban tiltják be, verik szét. Akkor talán eljön az ideje az utcakövek felszedésének, de csak akkor.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Magyarországon, 2006-ban úgy gondolom, hogy szégyen történt. Mert az őszödi beszéd következményei közel sem mondhatóak olyan jelentősségűnek, mint egy nyugdíjkorhatár-emelés. Emiatt megostromolni egy tévét, törni-zúzni az utcákon, barikádokat emelni, egy tankot szabadjára ereszteni túlzás volt. Szégyen az is, hogy ma, amikor sokkal durvább intézkedések történnek, amikor elveszik a nyugdíjat, akkor alig mennek ki emberek.

De 2010.11.23.Paris.Protest

Magyarországon az a szégyen, hogy a demokratikus, normális tüntetésnek sokkal kisebb az ereje, mint például itt Párizsban. Ugyanakkor az értelmetlen rombolás az ugyanúgy ki bír törni, sőt, egy lényegtelen okból tört ki. Mert az őszödi beszéd után nem vettek el annyi pénzt az emberektől, mint most, amikor ellopják a magán-nyugdíjat.

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország párizs tüntetés sztrájk sarkozy


2010.11.14. 21:17 Brendel Mátyás

Saint Chapelle és Conciergerie

De 2010.11.06.conciergerie

Több hete elég rossz, esős idő van. November első hétvégéjén azért csak kihasználtam megint az alkalmat vasárnap, hogy valamelyik ingyenes múzeumot meglátogassam. Az elején totál elrontott ötletnek bizonyult, mert a Saint Chapelle előtt vártam vagy egy órát esőben. És nem gondoltam a várakozásra, szóval csak álltam az esőben, könyv se volt nálam. Viszont legalább az esernyőre gondoltam. Eljutottam odáig, hogy az egy órás várakozás helyett már inkább fizetném a belépőt, de ha már bementem Párizsba... Szépen végigvártam, és a járókelőket figyeltem, meg a sorban állókat, illetve "meditáltam". Végülis, ritkán vagyok ténylegesen Párizsban, és ez legalább tényleg ottlét volt, nem rohanás. "Dahsein", mondanám, ha Heideggert nem utálnám.:)

De 2010.11.06.conciergerie

Egyébként a Saint Chapelle egészen jól néz ki, és érdekes is. Ez tulajdonképpen az akkori királyi palota kápolnája volt, amelyet Jézus keresztjének állítólagos darabjának tartására építettek. Az egész kápolna színes, de a színek pattogzanak le a falakról, tehát antik jelelge is van egyben. Ami érdekes, hogy viszont ott bent van a souvenir shop a kápolna közepén. Hát nem "ezeket az árusokat" űzte ki Jézus a templomból?!:)

De 2010.11.06.conciergerie

Az emeleten olyan ólomablakok vannak, hogy még. Ez valami világrekord egyébként. Ilyen magas, ennyi darab nincs máshol. Így reklámozták, ha jól emlékszem. Hát ez a Saint Chapelle, mivel azért mégiscsak egy érdekes templom, megérte volna az RER jegyet, de az egy órás várakozást nem.

De 2010.11.06.conciergerie

Szerencsére a Conciergerie az már sokkal jobb volt. Eleve azért, mert nem volt sor, meleg volt, és hosszabb, tartalmasabb időt el lehetett ott tölteni. A Conciergerie tulajdonképpen a királyi bíróság, és a francia legfelsőbb bíróság ma is ott székel. A királyi palotának eleve is ez volt a bíróság része, de aztán, amikor a király elköltözött a Louvre-ba, akkor csak ez a funkciója maradt meg. Egyébként ezek a párizsiak már a középkor óta folyton lázadoztak, igazán forradalmi város volt régtől kezdve. Emiatt ment el innen a király a Louvre-ba, de aztán egy következő lázadásnál már onnan is messzebb kellett mennie, Versailles-ba. Aztán ott is utolérték.

De 2010.11.06.conciergerie

A Conciergerie azért volt kifejezetten érdekes, mert egy olyan kiállítás van ott, amelyik arról szól, hogy mely épületeket, elsősorban kastélyokat mely filmekben láthatjuk. Vagy fordítva, mely filmeket hol forgattak. Illetve, olyan eset is van, hogy mely kastélyban forgatták mely másik kastélyt ábrázolva. Ez azért érdekes, mert a helyszínek többségénél jártam. Ugyanakkor a filmek többségét meg nem láttam. Emiatt szépen lejegyzeteltem képi formátumban az érdekes eseteket. Amit tudtam kötni, az pl. a Vatel c. film, amely Chantilly-ben játszódik, de Chateau de Maisons-ban és Saint Cloudban forgatták. Azt tudtam, hogy nem Chantilly-ben, mert ott voltam. A Danton film meg pontosan itt, a Conciergerie-ben játszódik, a filmben lehet látni a rácsokat, amik a valóságban is felfedezhetőek a helyszínen.

De 2010.11.06.conciergerie

Elnézést, ezek nem jó képek, ezek jegyzetek. El is kezdtem letölteni azokat a filmeket, amelyeket megtaláltam. Így van egy csomó francia filmem is. A kiállítást ajánlom mindenkinek, még jó ideig ott lesz.

De 2010.11.06.conciergerie

A Conciergerie aztán börtön is volt, leghíresebb rabja Marie Antoinette, akinek berendezték a szobáját, illetve egy kápolna épült a szobája helyett, az eredeti cellája tulajdonképpen már nincs meg. De ott raboskodott Robespiere is kis ideig. A Conciergerie ezen része bemutatja a börtönt, viaszbábukkal, berendezett szobákkal, fényképekkel, dokumentumokkal, és néhány korabeli lakattal. Önmagában ez egy közepesen érdekes kiállítás, de a filmekkel együtt mégiscsak jó program. Nagyjából ezzel el is ment a nap.

De 2010.11.06.conciergerie

Benéztem még a Notre Dame-ba is, mert azt mondták, ott van az ereklye. Kiderült, hogy minden hónap első péntekén nézhető meg. Hát azért még se megyek már be ateistaként.:) Csak kíváncsi lettem volna, mégis miről hiszik azt, hogy ereklye, és mit csinálnak vele. Egyébként muris a Notre Dame-ban ez a gyóntatófülke. Tökre olyan, mintha egy bank irodája volna.

De 2010.11.06.conciergerie

Szerdán munkaszüneti nap volt. Lementem Buresbe a mosodába, ugyanis a hotelben a mosoda kissé drága. Mivel nekem van autóm, ezért nem akartam magam hagyni kihasználni. Ugyanakkor többet nem megyek le, mert azért az árkülönbségnek mégis vannak előnyei. Ki kellett próbálni.

A mosodában Szabó Magda "Katalin utca" c. könyvére bukkantam, franciául. Az első, rövid fejezetet olvastam el. Most ott tartok francia tudásban, hogy megértettem, miről szól, de azért az irodalmi mondatokat, szókincset nehezen értettem meg. Nem volna még igazán élvezet olvasni. Volt egy egyszerűbb regény is, azt tökéletesen értettem.

Azért volt munkaszüneti nap, mert 1918-ban november 11.-én kötöttek fegyverszünetet a németek és franciák. Emiatt a központ le is volt zárva. Az első világháborús emlékműnél még egy ünnepség is volt. Aranyos volt, ahogy a franciák kimentek, és még beszéd is volt. A magyarok ilyet nem csinálnak. Mondjuk persze, a franciák erre büszkék, mégiscsak megnyertek egy olyan világháborút, amelyben kicsit nekik volt inkább igazuk. Mégiscsak a németek támadtak, bár a világhatalmi helyzet meg a németeknek volt igazságtalan. Mindenesetre az agresszor vesztesnek nincs mit ünnepelni. Szóval nem maradtam sokáig, végül is én németként és magyarként is a legyőzöttekhez tartozok. Nekünk ezen a napon elgondolkodni kell azon, hogy mit hibáztunk. Szerintem ugyanis a magyarok hibáztak. De ez bonyolult kérdés, itt nem megyek bele.

Szólj hozzá!

Címkék: párizs conciergerie franiaország saint chapelle


2010.11.02. 15:29 Brendel Mátyás

Burgundia, Morvan

De 2010.11.01.morvan

Morvan Burgundia egy eléggé dombos-hegyes része, keltául "fekete hegyeket" jelent. Ide hívtak meg minket ismerőseink. A családon kívül négyen mentünk le magyarok, Áron, Móni, Robi és én, két autóval. Ezen kívül Balázs és Agnes, illetve családja, övéké a nyaraló.

De 2010.11.01.morvan

Mi Robival a Loire mentén mentünk le, ahol én pár hete voltam, tehát jól ismertem az utat, illetve Gienig mindenhol jártam már. Gienben viszont anno nem mentem be a kastélyba, ezt most megejtettük, és igencsak érdemes volt. Ugyanis ez a kastély tele van vadászathoz kapcsolódó dolgokkal. Az úr itt vadászmániás lehetett, iszonyat sok trófea és fegyver volt kiállítva.

De 2010.11.01.morvan

A legjobbak azok a régi nyílpuskák, puskák voltak, amelyek egyébként sorra németnek bizonyultak, a nemesember onnan szerezhette be őket. Megmutattam Robinak Saint Brissonban a katapultokat is, de ezekről is írtam már.

De 2010.11.01.morvan

Utána elhaladtunk a Belleville atomerőmű mellett, ez már a negyedik atomerőművem Franciaországban. Aztán nemsokára bevágtuk magunkat balra, Morvanba. A vidék majdnem olyan, mint Dartmoor, csak "puhább": nincsenek sziklák, a különféle legelők sövénnyel vagy kerítéssel vannak elválasztva, és egy csomó marha van, nem juh. Jó - kérdezhetitek - de akkor mi benne az olyan?

De 2010.11.01.morvan

Talán az, hogy ilyen hegyes-dombos gyepes terület nincs Magyarországon. Például a Veszprémi Fennsík laposabb. Ahol annál hegyesebb a vidék, ott meg nálunk már egybefüggő erdő van.

De 2010.11.01.morvan

Van ennek a tájnak egy vad hangulata, amely arra utal, hogy itt ritkább a civilizáció, ez nem egészen "városi embernek való vidék". Mindenfele erek csordogáltak, végig szeles idő volt, és bármikor eshetett az eső. És annyi marha van itt, hogy még.

A ház csodálatosan nagy volt, és abszolút jó állapotban fel van újítva. Agnes szülei úgy kitették a lelküket, hogy nem is tudom, mivel érdemeltük ezt ki. Hoztunk ugyan ajándékot, de hát mi volt ez ahhoz képest, amit mi ott enni-inni kaptunk. Egyébként olyan alma- és körtetortát, ami jobb, mint a Carefourban, töklevest igazi tökben felszolgálva, borokat minden mennyiségben. Balázs meg főzött egy gulyást vasárnap. De mivel az nem volt meg ebédre, ezért bolognai volt, ami messze jobb volt, mint  Buresben az étteremben, amit a sztrájk alatt ettünk.

De 2010.11.01.morvan

No és egy olyan bort, amiről Áron magyarázta el nekünk, hogy az aztán nagyon különleges. (Áron ért a borokhoz, ők meg is álltak Chablisban.) Egy grand cru bor volt a Cote d'Or vidékről. Pontosabban nem emlékszem, illetve ha valamit rosszul írtam, akkor bocs.

A csapatban egyébként mindenki jobban tudott nálam franciául, kivétel Robi, aki semennyire nem tud. Az én francia tudásom arra futotta, hogy alapvető dolgokat megértettem és kommunikáltam, illetve amikor franciául folyt a társalgás, akkor figyeltem. Aztán sokmindent értettem. Szegény Robi meg elég keveset. Áron és Móni meg sokkal többet tudnak franciául, ők részt is vettek a beszélgetésben.

De 2010.11.01.morvan

A napok azzal teltek, hogy ettünk, ittunk, volt, amikor kicsit kirándultunk, de nem nagyon. Elmentünk Moulins-Engilbertbe, ami a legközelebbi kisváros. Agnes megmutatta nekünk, "mi van ott", ami nem jelentett nagyon szenzációhajhász látványosságokat. Ami érdekes volt, de lehangoló, hogy a vidék itt is mennyire pusztul le. Nagyon sok régi kirakatot láttunk. Egy virágboltot, amit otthagyott a tulaj. Egy újság szerkesztőségét. Nagyon elhagyatott, ronda hátső kis utcákat.

De 2010.11.01.morvan

Utána Agnes elvitt minket Saint Honore les Bains-be, amiről volt egy plakát a szobámban a hatvanas vagy hetvenes évekből. Ekkor ez olyan fürdőváros volt, hogy párizsiak jöttek le ide. Még ma sem csúnya, de elhagyatottabb. Aznap is például zárva volt, pedig még csak vasárnap volt, és hosszú hétvége.

De 2010.11.01.morvan

Ebéd után elmentünk a gulyásnak helyet csinálni egy kis sétával. Sokat "állatkodtunk", mert voltak disznók, tehenek és szamarak. Este nagy gulyásozás és Setlerezés volt megint. Az éjjel meg azért volt érdekes, mert itt aztán olyan koromsötét volt, hogy miután leoltottam a látványt, meglepődtem, mivelhogy egy kukkot nem láttam, és az ágyig nem tudtam elmenni. Itt Buresben besüt az utcai lámpa, és nincsenek ilyen gondjaim.

De 2010.11.01.morvan

Ellenben nem is ébredek tehénbőgésre, mint hétfőn. Délelőtt elindultunk hazafele, de megálltunk Mont Beuvray-ben, ahol egy kelta múzeum van. Ezt ajánlották nekünk, mert persze a GPS itt se tudott szinte semmiféle látványosságot sem mondani. Holott ez a hely egészen szép.

De 2010.11.01.morvan

Ezen a hegyen volt a gall Bibracte városa, amely később elpusztult, nem is annyira a rómaiak rombolása, hanem a békéjük miatt, ugyanis le lehetett költözni a völgybe, ahol jobban lehet közlekedni, és Autun városa ekkor vette át Bibracte helyét.

De 2010.11.01.morvan

A múzeum után felmentünk a hegyre, a gall kapun át, láttunk néhány ásatást, amely nem is gall volt, hanem azért volt itt később is ferences kolostor. Aztán meg egy kilátóhoz értünk, ahonnan lehetett a Mont Blanc-t, de csak olyan módon, hogy volt egy térkép, és hát "oké, ott van" alapon. Nem volt különösebben feltűnő.

De 2010.11.01.morvan

Aztán még hazafelé átmentünk Autunon is, ahol egyszer csak volt egy ilyen római akvedukt.

De 2010.11.01.morvan

Hát szép volt ez a hétvége, alkalmunk volt megélni a vidéki, franciai életet, és nem csak Párizst és a nagyobb látványosságokat. Ha az ember itt él, azt is érdemes megtapasztalnia. Továbbá nagyon szép volt az őszi táj, most voltak a fák leginkább színesek.

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország burgundia kelták gien morvan


2010.10.25. 22:32 Brendel Mátyás

Brüsszel és Waterloo

De 2010.10.20.brussels

A brüsszeli napom hajnala esővel kezdődött. Akárcsak a waterlooi csata. Konkrét terveim voltak, méghozzá rengeteg, akárcsak Napoleonnak:). Korán keltem, akárcsak Napoleon. A szállodából próbáltam már hat körül elmenni, mert felébredtem, és nem voltam álmos. Előző nap tízkor már lefeküdtem és el is aludtam. (Napoleon - érthető okokból - későn feködt, és alig aludt valamennyit.)

De 2010.10.20.brussels

Reggel Brüsszel belvárosával kezdtem, pontosabban az EU negyeddel. Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy van egy rész, ahol csak az EU van, és esetleg nem is engednek be oda senkit, hanem úgy, mint a budapesti vagy berlini minisztériumi részeket, amelyek közel egymáshoz vannak, de teljesen normális környezetben. Az EU épületei természetesen modernek.

De 2010.10.20.brussels

Mindebből nekem csak a hideg eső és a sötét jutott, meg a Rue de Loi kocsisora, amely teljesen természetesnek látszódott, senki nem tűnt a szokáshoz képest felindultnak. Egy kis mellékutcában parkoltam, és mentem gyorsan egy kört esernyővel, de fényképezni alig lehetett. Bepárásodott a kamera. Egyébként annyira nem volt lenyűgöző az EU tanács, de lehet, hogy ez az eső miatt volt.

De 2010.10.20.brussels

A Parlament kicsit arrébb van, a Place Luxemburgon. Mire odáig jutottam, már világosodott. Beültem egy kávézóba, ahol minden bizonnyal a politikusok szoktak reggelizni. Beszéltek angolul is vendégek, de én franciául "intézkedtem". Ezután világosodott ki igazából, és az átázott cipőben is kezdtem azért jobban érezni magam.

De 2010.10.20.brussels

Bizony, itt szokott a Hiszti (gy.k. Morvai) Kriszti reggelizni az adófizetők pénzén, és haszontalan felszólalásait intézni a bizottságokhoz. Hiszti Krisztivel nem találkoztam, és senki olyannal, akiről tutira tudtam, hogy kicsoda, de volt pár ismerős arc, ők lehettek mondjuk német vagy angol vagy finn politikusok, vagy politikai műsorok vezetői. Azonosítani nem tudtam őket, de olyan veszettül ismerős volt az egyik nő.

De 2010.10.20.brussels
De 2010.10.20.brussels

Elmentem a királyi palota mellett, de nem időztem, még hideg reggel volt, és egyébként is láttam már palotát eleget. Csak megálltam. Egyébként abszolút nyugodt környék volt, könnyedén meg lehetett állni akár keresztben is a parkolóban.

De 2010.10.20.brussels

Aztán a totál központba mentem, és nem szenvedtem, hanem lementem egy parkolóházba. Megnéztem a főteret, ahol augusztusban a virágszőnyeg szokott lenni. Nem olyan nagy tér, és körben gazdagabbnál gazdagabban díszített házak vannak. Aranyozottak és faragásosak. Ez Európa legkoncentráltabb polgári gazdagságának tűnik.

De 2010.10.20.brussels

A pisilő fiú csak egy ici-pici szobor egy lényegtelen útkereszteződésben. Pontosabban az útkereszteződés Tiszavasváriban egészen jelentős lenne és hangulatos, de itt perifériális. Nem tudom, mit esznek ezen.

De 2010.10.20.brussels

Mivel előrelátó voltam, és kocsival, ez megengedte, hogy a zoknim, cipőm lecseréljem az Atomiumnál.  Ez a programom elengedhetetlen része volt. Itt már kifejezetten sütött a nap, és meleg is volt.


A rádióban flamandul arról elmélkedtek, hogy a Child in Time milyen zseniális mű. Nem volt éppen tükéletesen a délelőtti napsütéshez illő, de jó volt. Rég hallottam.

De 2010.10.20.brussels

Az Atomium szép kilátást kínál, innen látni igazán az EU negyed lenyűgöző voltát. Egészen olyan, mint a Defense. Koncentrált felhőkarcolók egy egészen nagy, lapos város közepén.

De 2010.10.20.brussels

Az  Atomium a világkiállításra épült, és ennek elemeit ki is állították, de ez ma már aligha érdekes dolog, inkább egyfajta retro kiállítás. Mindenesetre végig lehet menni a gömbökön és sokat mozgólépcsőzni.

De 2010.10.20.brussels

Kombinált jegyet lehet venni a mini-Európába és fentről is lehet látni, szóval keresni nem kell, hogy hol van, legfeljebb a bejáratot. Előtte egy nagy evős-ivós hely van, ami engem nem érdekelt. Az a helyzet, hogy aznap idő hiányában szinte nem is ettem egy falatot sem. Nem is voltam éhes valahogy.

De 2010.10.20.brussels

A mini-Európa azért érdekes, mert lehet találgatni, hogy melyik ország milyen makettet épített. Nem mindenki a fővárosból küldte a makettot, és nem a várható épületről. Így például Finnországból egy olyan erőd makettjét küldték, ahol nem is jártam. Ami azért érdekes. No és hogy az észt himnusz dallamra ugyanaz, mint a finn. No és persze, hogy az országok és városok többségében már jártam. No és persze az se semmi, hogy Párizst össze lehet hozni az Atomiummal egy képen. Egyébként sok belga, francia és német város volt, és ezek közül igazán nem jártam mindegyikben.

De 2010.10.20.brussels

Magyarországról egyébként a Széchenyi fürdő szerepelt.

De 2010.10.20.brussels

Volt működő Vezúv és Ariana űrhajós kilövés is, csak ez utóbbiról nincs fényképem, mert sokat kellett volna várni a következőre.

De 2010.10.20.brussels

A végén lekaptam ezeket a feliratokat is, mert illusztrálják, hogy a vallás csak egy oszlop Európában, és a szekularizmus ugyanolyan fontos.

De 2010.10.20.brussels

Kimentem Grimbergenbe, ez is tervezett volt, mert igen közel van, és ha Belgium, akkor sör kell. Arra gondoltam, hogy hátha az apátságban van múzeum. Pontosabban tudtam, hogy van, de vajon nyitva van-e? Továbbá, hol is van? Volt egy címem, de ott nem volt múzeum. Jártam egyet, és próbáltam németül kérdezni a helyi kocsmában, de nem tudtak semmit. Franciát is próbáltam, amit talán értettek, de láthatóan utáltak. Nem jó ötlet. Ők beszéltek hollandul, én meg németül. Ez működött valamennyire.

De 2010.10.20.brussels

Ugyanígy a boltban is, ahol vettem egy rekesz sört. Nagykereskedés volt, de megkérdeztem, hogy vásárolhatok. Aztán amikor az öreg látta, hogy mindegyik sörből csak egyet veszek, először mindent megtett, hogy ne kelljen számolnia, majd kihívta a feleségét.

De 2010.10.20.brussels

A sietségem célja Waterloo volt, amelyről tudtam, ötkor zár, és hát azért kell idő hozzá. A körgyűrűn mentem le délnek, és nem volt semmi dugó, így odaértem, amikorra terveztem. Három környékén, ami nagyon jó volt.

De 2010.10.20.brussels

A kiállítás egy panoptikumban ("feszti körkép") kezdődött, ami szép profi volt, csak hát nem tudom, mennyire hiteles. Inkább az afféle gyerekcsoportoknak szólt, mint akik ott voltak.


Utána volt két film a csatáról. Az egyik a Bondarchuk film volt, de csak részletek, a másik egy a csata jelentőségét általánosságban méltató film volt. Ez utóbbival nem értek egyet, szerintem Európa vagy a Világ jövője szempontjából nem volt olyan fontos, hogy a franciák, az angolok vagy a németek képezik-e a legerősebb hatalmat, illetve ha Napoleon nyert volna, akkor kikapott volna később. Napoleon végül is azért veszített, mert képtelenség, hogy egy ország egész Európát legyőzze. Két világháború mutatta meg később, hogy a nagyobb szövetségek nyernek.


A Bondarchuk filmből az e jelenet ragadott meg, amikor a Gárda (nem a magyar szánalmas gárda, hanem a Nagy Francia Gárda) a csata végén középen négyzet alakzatban kitart, és felszólítják a megadásra, és az egyik gárdista annyit válaszol, hogy "merde!". Persze hülyeség a dicsőségért így elpusztulni, de milyen jól hangzik ez a brutális válasz. A 7. percnél látható az alábbi részletben.


A filmek után felszaladtam a dombra (jó, a közepén lefulladtam:), a Bute de Lionra, amit egy évtizeddel később építettek, szóval nem innen irányította egyik parancsnok sem a seregét. Ha akkor itt lett volna, akkor nem tudom, hogy érdemes lett volna-e valamelyik hadvezérnek innen irányítani, mert bár jó a kilátás, de hamar szét is lehet lőni.

De 2010.10.20.brussels

Az például roppant mód érdekesnek találtam, hogy volt egy farm, amit bevettek a franciák, majd visszavettek az angolok, de még ma is ott áll, és laknak benne.

De 2010.10.20.brussels

Hátul van a farm. Azt rohamozta a francia gyalogság, előrébb meg jött a Ney marshall a lovasrohammal, csak eltévedtek a kukoricásban, oszt azért lett oda a csata.:)

De 2010.10.20.brussels

Aztán volt még egy viaszbábú kiállítás. Egyébként minden kódos és automatikus volt, ami tetszett. Tessék csak haladni a korral! Mondjuk elvettek 4 munkahelyet valakiktől, de azok nyugodtan elmehetnek művésznek. A viaszbábú először rosszul hangzott, de volt pár kép, és emléktárgy is, és hát csak elmagyaráztak még a viaszbábus jelenetekkel is pár dolgot, nem volt hasozntalan.

De 2010.10.20.brussels

A teljes programban lett volna még egy kisbuszos utazás a csatatér közepén. Egyébként megjegyzem, hogy a csata felvonulással együtt majdnem egész Dél-Belgiumban volt, a Waterloo az csak nagyon a közepe volt. No de ennek a közepén ment végig a busz, Napoleon szálláshelyéig például el sem ment.

 

De 2010.10.20.brussels

 

Csakhogy a busz nem ment. Gondoltam jó, akkor végigmegyek én kocsival, a térkép megvolt. Csak hát földúton folytatódott a körót, amin én mentem is végig. Mert hát ha a kisbusz tud, akkor én is. Nem is volt baj, csak a legvégén derült ki, hogy lezárás van, azért nem megy a kisbusz, és ez azt jelenti, hogy kerülhettem vissza jó nagyot. Azért szép kis helyeken jártam, és találtam egy tucat sztélét a csatáról.

De 2010.10.20.brussels

Itt torpant meg a francia lovasroham, amikor Ney marshall beleesett a vízaknába. Szegény ló...:)

De 2010.10.20.brussels

Volt fél tucat emlékmű és szobor is, és lett volna egy hely, amely Napoleon hadállása volt a POI szerint, csak nem volt ott, ahol lett volna. Úgyhogy feladtam, mert közben besötétedett, szóval fényképet már úgy sem lehet készíteni.

De 2010.10.20.brussels

Inkább elindultam haza, mert elég hosszú volt azért az út. A benzinhelyzetre való tekintettel teletankoltam a francia határnál, és még egy vizeskannában hoztam öt litert, ami persze nem kellett, de jó büdös lett tőle a kocsim, mert a vizeskanna nem zár olyan jól. Hej, amikor az embereknek még volt benzineskannájuk! Párizs mellett végig a Peripherique-n jöttem, és a benzinkutaknál akkora sorok álltak, hogy még az autópályára is kiért.

De 2010.10.20.brussels

A rádióban ezúttal az alkalomhoz illően a Highway Star szólt.

 Hát így ért véget az én Be-Fra-Lux kirándulásom.:)

Szólj hozzá!

Címkék: brüsszel belgium atomium waterloo grimbergen mini európa


2010.10.24. 19:36 Brendel Mátyás

Metztől Luxemburgon át Brüsszelig

De 2010.10.18.metz-brussels

Amikor előkészültem az utazásra, láttam egy fényképen a google maps-en egy római kori akvaduktot. Este már ezt nem akartam megnézni, de éjjel a hotelban megnéztem, hogy hol is van. Nagy kerülőt nem tettem volna érte, de kiderült, hogy ott van pár kilométerre, szóval megnéztem.

De 2010.10.18.metz-brussels

Az akvadukt alatt parkoltam, és megpillantottam egy pékséget, ahova betértem. Megkérdeztem, hogy milyen helyi süti van, és ezt a strausel-szerű töltött fánkot ajánlották nekem. Gyerekkoromból ismerem a streuselkuchent, és nagyon szeretem. Azért örültem meg ennek, mert a nevében volt streusel, és tényleg olyan morzsaszerű dolog volt a tetején. Ugyanakkor vaníliás krémes töltelék volt benne. Eredetileg gondolom krém, amit most pudinggal helyettesítettek.

De 2010.10.18.metz-brussels
De 2010.10.18.metz-brussels

No ezután irány egyenesen Luxemburg. Az út végig autópályán vezetett, csak a Cattenom atomerőmű említésre méltó. Ez már a harmadik atomerőmű, amit itt látok, lassan elkezdem gyűjteni őket.

De 2010.10.18.metz-brussels

Luxemburgba érkezvén igazából nagyon nem tudtam, hogy hol álljak meg. Nem volt tervem arról, hogy hogy járom körbe a várost. A helyzet, hogy a GPS-ben ezer POI volt, emiatt bíztam a rögtönzésben. Végül egy parkolóház mellett döntöttem, mivel itt utólag kell fizetni, és könnyedén lehet parkolni meghatározatlan ideig.

De 2010.10.18.metz-brussels

Luxemburg egy óriási "árokváros". A központi része folyóvölgyek által körbevett magas szikla. Mivel a nagy város most már a másik oldalon is elterpeszkedik, mindenhol óriási kilátás van.

De 2010.10.18.metz-brussels

Először a bankmúzeumba mentem be, mivel a Pont Adolphe híd másik oldalán van, és mert Luxemburgban jó ötletnek tűnt bankmúzeumba menni. Tényleg érdekes volt valamennyire. Mindenesetre mivel korán volt, és rossz idő, nem bántam egy ilyen kis nyugodtabb menedéket egy ideig.

De 2010.10.18.metz-brussels

Luxemburg csodálatos város. A francia órákra jár egy Új-Zélandi nő, Rona, akinek a barátja luxemburgi. Ő angolul, németül, franciául és luxemburgiul beszél olyan könnyedséggel és természetességgel, ahogy mi a tévécsatornákat váltjuk. Innen tudtam, hogy lehet próbálkozni franciával és némettel is. Udvariasságból mindig megkérdeztem, hogy milyen nyelven beszélnek, de mindig lehetett franciául és németül is. Láttam kétnyelvű újságokat, és például a kávézóban a kiszolgálólány két barátjával franciául és luxemburgiul beszélt. Ahogy ki be jöttek, váltotta a nyelvet.

De 2010.10.18.metz-brussels

Én magam is általában franciával kezdtem, de például az étteremben csak átváltottam németre, mert meg akartam kérdezni, hogy a knedl az olyasmi-e, mint a német. Hát nem burgonyagombóc volt, és nem is zsemle, de azért egy kicsit hasonlított. Elfogadható volt, finom volt, és még az is megesett, hogy a végét ott hagytam, annyira nehéz volt. Ez azért nálam elég ritka. De ez a körsétám egy későbbi időpontja.

De 2010.10.18.metz-brussels

Először végighaladtam a várárok mentén. Luxemburg pont azért, mert a németek, franciák, angolok között próbált független lenni, igen erős várrendszerrel rendelkezett. Sokkal több erőd volt régen, mint ami most meg van, de a megmaradt központi részben nagyon érdekes kazamata-rendszer van. A világon a leghosszabb, azt olvastam. És valóban.

De 2010.10.18.metz-brussels

Megvettem a jegyet, és csak azután döbbentem rá, hogy egyedül fogok bemenni, mert nem volt ott más látogató, és a pénztáros néni csak jegyet adott, onnan minden automatikus volt. Az ember bement egy forgókapun, és bent volt a sötétségbe. Ahol esetleg még ősi szarkofágok is lehetnek... Valami ilyesmit olvastam, de aztán nem bukkantam bele ilyenbe.

De 2010.10.18.metz-brussels

 

 

A kazamaták tényleg igen hosszan nyúltak. Több szűk csigalépcsőn kellett le és felmenni, nagyon zegzugos volt. Ugyanakkor a nagy része a du Bock sziklában volt, és ezért mindig voltak kis ablakok, meg ágyúk. Végül is ezek a kazamaták az erődöt képezték. Katonák szaladgáltak ide-oda és lövöldöztek kifelé az ablakokon.

De 2010.10.18.metz-brussels

Utána mentem be a belvárosba, és találtam egy olyan árkádos-zegzugos átjárót, hogy nagyon megtetszett, és itt volt az étterem is, ahol ettem. Utána még a hercegi palotát néztem meg, sétálgattam, és visszamentem a kocsihoz. Sajnos még folytatnom kellett az utam, és jobban érzem magam, ha a célhoz közelebb csellengélek.

De 2010.10.18.metz-brussels

A sok-sok POI közül a Koerisch kastélyromot néztem ki, az az autópálya mellett volt, de olyan nagy durranás nem volt. Utána tankoltam, mert Luxemburgban olcsóbb a benzin, és a határ közel volt. A határba végül is egy falu végén bukkantam bele, de úgy kellett megkeresni, hol van. Az egyik ház még Luxemburg, a másik már Belgium.

De 2010.10.18.metz-brussels

Megálltam még Arlonban, mert egy POI itt azt mondta, hogy római kori termálforrások vannak. Hát nagy nehezen leparkoltam, fizettem egy eurót a város közepén. Aztán egy félreeső kis utcában egy régi temetőre bukkantam. Hát ez volt az. Nem volt ott senki. Na, ha már fizettem egy eurót, akkor beszaladtam, kiszaladtam, csináltam pár fényképet. Tényleg hangulatos volt egyébként, nagyon szépek az őszi levelek.

De 2010.10.18.metz-brussels

Namurban akartam volna még megállni, de útközben elkezdett a fékem valami furcsa hangokat adni, és féltem. Féltem, hogy hogy jutok én haza, még olyan messze van az otthon. Ugyanakkor nagy hiba nem látszódott, a fék fogott. És megnyugtatásul elmondom, hogy gond nélkül hazaértem, bár még meg kell javíttatni a kocsit.

Mert ugye Schmitt Pál óta tudjuk, hogy a fékek és egyensúlyok rendszere milyen fontos. Kár, hogy ő maga ezt csak hangoztatja, de nem gyakorolja.

Végig autópályán mentem, mert Belgiumban ingyenes, és hamar felértem Brüsszelbe. Hát nem tudom. Namurban lehet, hogy úgy sincs semmi, hacsak nem a namúri partizánok.:)

De 2010.10.18.metz-brussels

Útközben még egy űrközpontba bukkantam bele, de ennek kedvéért sem mentem le az autópályáról. Onnan is lehetett készíteni egy képet. Úgy se lett volna már nyitva. Kár, mert talán érdekes dolgot hagytam ki.

Ja és láttam kiírva, hogy Verlaine, talán innen származik Verlaine családja. De nem volt olyan POI, amely arra utalt volna, hogy itt van valami múzeum. Miért is lenne? Biztos az ük-ükapja származott innen.

A szállásom Brüsszel keleti külvárosában volt. Könnyen odaértem, de nehezen azonosítottam. Egy külvárosi út sokezredik számánál volt a cím, és bizonytalan voltam, ugyanis az útnak a francia neve volt megadva, de a GPS flamand neveket tudott. Azért csak megtaláltam, kiderült, hogy egy sportcsarnok sportszállásait adták ki. De elég olcsó is volt.

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország belgium luxemburg kazamata


süti beállítások módosítása